‎رسالة الميلاد من راعي الخورنة الأب سعدي خضر إلى أبناء رعيته مار يوحنا الرسول في هولندا 2022

Kerstboodschap van de pastoor van de parochie, Saadi Khader, aan zijn parochianen, St. Jan de Apostel, in Nederland 2022.

“Ik zal u vertellen hoe u Hem kunt herkennen: het kind ligt in doeken gewikkeld in een voerbak” (Lucas 2.12)

Dierbaren
De geboorte van onze Heer Jezus Christus is het mysterie van God die kind werd en het aanzien van de wereld veranderde. Laten we er eens over nadenken, te beginnen met:
Met de komst van Jezus Chrisus is de hele wereld veranderd, zelfs in de berekenende geschiedenis (er is een vóór Christus en ná Christus). Kerstmis is een geweldige gebeurtenis, maar het is ook een feest dat het grote werk erkent dat God voor de mens heeft gedaan: namelijk het geheim van de incarnatie. Op die manier kan God ook fysiek gezien dicht bij ons zijn en èèn van ons worden. Zo leeft Hij onze menselijkheid en leert  Hij ons het ware gezicht van God kennen: barmhartigheid en liefde. Zo bevestigt God dat je door de geboorte van Jezus herboren bent en veranderd wordt, omdat God de zin van het menselijk leven veranderd heeft.
Het evangelie wil ons niet alleen vertellen over de geboorte van Jezus Christus, maar vooral ook over onze wedergeboorte en onze ontmoeting met Jezus.
Jezus werd geboren in een stal en je zou je kunnen denken dat het een erbarmelijke en smerigste plek in huis is.
Maar in die tijd leefden de dieren in de stal en werden ze gevoed vanuit de kribbe, dus werd de kribbe beschouwd als de meest waardevolle plek in huis (oftewel de rijkdom van de familie). Dat is in sommige stammen en afgelegen dorpen nog steeds het geval. Want dankzij de dieren die dergelijke families bezaten, kon men voorzien in het levensonderhoud. Het was de rijkdom van de familie. Ook werd de stal in die tijd overwegend gezien als een systeem om het gezin te verwarmen. Men kon dankzij de gehuisveste dieren, in warmte leven. Daarom gaan we van een plek die vanuit ons oogpunt nutteloos is naar een plek die onmisbaar is.
Maar waarom stond God toe dat Jezus in de stal geboren werd?
Als we inzoomen op het kindje Jezus, komen we tot de conclusie dat Hij onze rijkdom is. Hij is degene die ons voorziet van warmte en ons ondersteund. Door altijd de kant van Jezus op te kijken, begrijpen we beter dat zijn geboorte essentieel is in ons leven. Zijn aanwezigheid is onmisbaar voor degenen die hun levenspad volgen.
Dit is de betekenis van Kerstmis: een kind dat ons uitnodigt om ons idee over God te veranderen en de vooroordelen over God die we met ons meedragen te veranderen. De  arrogante, sadistische God die ons voor de minste fouten straft. In tegendeel want de geboorte in een kribbe is een bewijs van een god van barmhartigheid, nederigheid en liefde. De geboorte van het kindje Jezus roept ons vandaag in onze wereld op om ons idee van het leven te veranderen. We hebben vaak negatieve en pessimistische ideeën die ons leven vernietigt. De baby van de kribbe die vandaag geboren is, roept ons op om geloof, hoop en liefde te leven (goedheid en vrede zaaien om het leven op te bouwen).
Vrolijk kerstfeest, want Kerstmis staat synoniem voor de wedergeboorte van je leven met God die elke dag van je houdt.
Gelukkig nieuwjaar, moge God u en uw families en uw leven zegenen

“وَهذِهِ لَكُمُ الْعَلاَمَةُ: تَجِدُونَ طِفْلًا مُقَمَّطًا مُضْجَعًا فِي مِذْوَدٍ” (لوقا 2. 12)

أيها الأحباء

ميلاد ربنا يسوع المسيح هو سر الإله الذي أصبح طفلاً وغيّرَ وجه العالم، دعونا نفكر في الأمر، فبدءًا

تغيّرَت حياة العالم حتى في حساب التاريخ (قبل المسيح وبعد المسيح) عيد الميلاد هو حدثٌ عظيم  ولكنه إحتفال يعترف بالعمل العظيم الذي قام به الله للإنسان اي ( سر التجسد)  ليصبح قريبا منّا وواحدا منّا ويعيش إنسانيتنا وهو التعرف على وجه الله الحقيقي الذي ملئه الرحمة والمحبة، ويؤكد أن حياتك من خلال ميلاد يسوع  تولد من جديد وتتغيّر، لأن الله قد غيّر معنى حياة الإنسان.

الإنجيل لا يريد أن يخبرنا فقط عن ولادة يسوع ولكنه أيضاً يريد أن يخبرنا بالدرجة الأولى عن ولادتنا الجديدة و اللقاء مع يسوع.

يسوع وُلِد في إسطبل وقد تتخاطر في أذهاننا إنه مكان يرثى له، وأقذر مكان في المنزل. ولكن في زمن يسوع كانت الحيوانات تعيش في الإسطبل وتتغذى من المذود لذا كان يعتبر  أثمن مكان في المنزل (ثروة العائلة) (ولا زالت بعض القرى النائية اليوم تعيش نفس المعيشة)، لأنه بفضل الحيوانات التي تملكهاالعائلة كمصدر معيشتها كانت هي ثروة الأسرة. وكان الإسطبل يعتبر(نظام) تدفئة للأسرة، أي يمكن للمرء أن يعيش في الدفء بفضل الحيوانات التي تأوي في الإسطبل.

لذلك ننتقل من مكان ممكن أن يكون من وجه نظرنا عديم الفائدة إلى مكان لا غنى عنه.

إذن لماذا سمح الله ليسوع أن يولد في الاسطبل؟

قبل كل شيء من الواضح أنها ولادة طفل، ولكن بالنظر عن كثب إلى هذا الطفل، نرى أن يسوع هو ثروتنا، وهوالشخص الذي يمنحنا الدفء والذي يدعم حياتنا. ومن خلال النظر دائمًا إلى يسوع، نفهم أن ولادته جوهرية في حياتنا، لاغنى عنه للذين يعيشون في مسيرة حياتهم.

هذا هو معنى عيد الميلاد، طفل يدعونا على تغيير فكرتنا عن الله، لتغيير الافكار المسبقة التي نحملها والتي تجعلنا نرى إلهًا متغطرسًا وساديًا ومتعجرفًا الذي من أدنى خطأ يقوم بمعاقبة البشر، فهو على العكس فولادة يسوع في هذا المكان الوضيع هو البرهان القاطع ان الاله المتجسد في المذود هو إله التواضع وإله المحبة وإله الرحمة، مولد الطفل يسوع  يدعونا اليوم في عالمنا على تغيير فكرتنا عن الحياة ( فنحن في كثير من الأحيان نحمل أفكاراً سلبيةً ومتشائمة التي من شأنها أن تهدم الحياة)، طفل المذود المولود اليوم يدعونا على عيش الإيمان والرجاء والمحبة (أي زرع الخير والسلام لبناء الحياة).

عيد ميلاد مجيد لأن عيد الميلاد هو مرادف للولادة الجديدة لحياتك مع الله الذي يحبك كل يوم، وكل عام وأنتم بألف خير والله يبارككم ويبارك عوائلكم وحياتكم