موعظة الاحد الحادي عشر بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"طُوبَى لِمَنْ يَأْكُلُ خُبْزًا فِي مَلَكُوتِ اللهِ."(لوقا 14. 15)

“Gelukkig al wie zijn maaltijd zal houden in het Rijk Gods.” (Lucas 14, 15)

Het is het gezang van een van de gasten in de tekst van het evangelie van Lucas 14,7-15. Alsof het iets moeilijks is, buiten bereik en voorbehouden aan weinigen.
Toegang tot God is moeilijk en voorbehouden aan een select groepje, zo denken velen. In feite openbaart Jezus een andere realiteit, interessant en verontrustend. God wil dat iedereen wordt uitgenodigd, zowel de gewillige als de onvoorbereide, de bekwame en de onvermogende, de waardige en de onverdiende; om zo deel te nemen aan een groot banket. Het probleem ligt niet bij God, maar bij ons. We vinden duizenden excuses en verplichtingen voordat we ons aan de basis houden die te maken hebben met het geloof. Uiteraard stellen we onze relatie met God altijd uit tot later: “als ik groot ben, zal ik mij zorgen maken over goddelijke zaken, nu wil ik mij zorgen maken over mijn leven. Zo verliezen we beetje bij beetje in ons leven onze relatie met God, we verliezen het geluk dat ons tot geloof leidt. Het is waar dat het vandaag de dag moeilijk is om tijd te vinden om ons te concentreren op gebed en om mogelijkheden te creëren voor stilte en contemplatie, maar vandaag beseffen we dat wat we echt nodig hebben dit is.
Dagelijks gebed kan bijvoorbeeld een hulpmiddel worden om jezelf te leren kennen en God te erkennen die jou heeft geschapen.
Vandaag staat de uitnodiging voor iedereen open en het enige dat nodig is, is jouw aanvaarding.
Degenen die de moed hebben om te strijden, zijn in staat weerstand te bieden aan de tirannie van het dagelijks leven (de zorgen van het leven) en ze kunnen tijd vinden om aan het feestmaal van de Heer Jezus deel te nemen..

هو هتاف أحد الضيوف في نص إنجيل لوقا 14. 7-15، كما ولو كان شيئا صعبا، بعيد المنال، محفوظ للقلة
الوصول إلى الله، الكثير يفكر، هو صعب، محفوظة لقلة مختارة. بالواقع يسوع، يكشف واقعا مختلفا، مشوقا ومقلقا: الله يريد الجميع أن يكونوا مدعوين، المستعدين وغير المستعدين، القادرين وغير القادرين، المستحقين وغير المستحقين، يشاركوا في مأدبة عظيمة. المشكلة ليست في الله، ولكن فينا .نجد ألف عذر، نجد الآلاف من التزامات قبل أن نلتزم بالأساسيات. التي تخص الإيمان؟ وبطبيعة الحال نأجل علاقتنا بالله دائما الى ما بعد (عندما اكبر سأهتم بالامور الإلهية، الان انا اريد ان اهتم بحياتي)! وهكذا، فإننا نفقد شيئا فشيئا في حياتنا علاقتنا مع الله، نفقد السعادة التي تقودنا للإيمان. صحيح، من الصعب اليوم أن نجد الوقت للتركيز بالصلاة، وخلق فرص للصمت والتأمل، ولكن تاكدوا اليوم حقيقة ما نحتاجه هو هذا!
الصلاة اليومية يمكن أن تصبح، على سبيل المثال، أداة لتعرف نفسك وتعترف بالله بالذي خلقك. اليوم الدعوة مفتوحة للجميع، المطلوب هو قبولك لها.
أولئك الذين لديهم الشجاعة للصراع يقدروا ان يقاوموا طغيان الحياة اليومية عليهم (مشاغل الحياة وهمومها)، ويقدروا ان يجدوا وقتا في المشاركة بمأدبة الرب يسوع