موعظة الاحد الثاني عشر بعد العنصرة للاب سعدي خضر

فقالَ السَّيِّدُ لِلخادِم: أُخْرُجْ إِلى الطُّرُقِ والأَماكِنِ المُسَيَّجَة،" وأَرْغِمْ مَن فيها على الدُّخول، حَتَّى يَمتَلِئَ بَيت" (لوقا 14. 23)

“Droeg de heer zijn dienaar op: Ga naar de wegen en de binnenpaden en nodig de mensen dringend uit binnen te komen, want mijn huis moet vol worden.” (Lucas 14, 23)

Het diner was zeer aantrekkelijk, maar wat ontbrak was de deelname van de gasten. Iedereen verontschuldigde zich en ging aan het werk. Maar de grote meester gaf niet op en stortte zijn grootmoedigheid in de uitnodiging die hij, via de bedienden, wilde richten tot de armen die geen dak of een goed leven hadden. “want mijn huis moet vol worden.”
Dit is precies wat de gelijkenis ons wil vertellen: de vreugde van het Koninkrijk van God is geen voorrecht, maar een geschenk voor iedereen.
Het is triest dat velen die het druk hebben of geïnteresseerd zijn in niet-spirituele zaken, God en Zijn roepingen (dat gericht op onze ware vreugde en verlossing) de rug toekeren.
Maar we putten troost uit het feit dat Zijn liefde nooit opgeeft.
Geen mens kan van liefde worden uitgesloten. Daarom is er geen mens die geen aandacht en waardering verdient.
Heer, geef mij een hart waarin de liefde zich naar iedereen uitstrekt, omdat U iedereen hebt uitgenodigd voor het feest van eindeloze hemelse vreugde. Amen.

كان العشاء حاضرا وجذابًا للغاية، ولكن ما كان مفقودًا هو مشاركة الضيوف. اعتذر الجميع وذهبوا إلى أعمالهم. لكن السيد العظيم لم ييأس، وصب شهامته في الدعوة التي أراد أن يوجهها، من خلال الخدم، إلى الفقراء الذين لا سقف لهم ولا حياة طيبة؛ “حَتَّى يَمْتَلِئَ بَيْتِي”.
إن ما يريد أن يقوله لنا المثل بالضبط: إن فرح ملكوت الله ليس امتيازًا، بل عطية للجميع.
من المحزن أن الكثيرين، المنشغلين أو المهتمين في اهتمامات ليست روحية، يديرون ظهورهم لله ودعواته التي تهدف إلى فرحنا وخلاصنا الحقيقيين.
ولكننا نتعزى بحقيقة أن محبته لا تستسلم.
لا يوجد إنسان يمكن استبعاده من الحب. وبالتالي لا يوجد إنسان لا يستحق الاهتمام والتقدير.
أعطني يا رب قلبًا يمتد فيه الحب إلى الجميع، لأنك دعوت الجميع إلى وليمة الفرح السماوي اللامتناهي. آمين