موعظة الاحد الثاني عشر بعد العنصرة للاب سعدي خضر

“فَرِحِينَ فِي الرَّجَاءِ، صَابِرِينَ فِي الضِّيْقِ، مُواظِبِينَ عَلَى الصَّلاَةِ، مُشْتَرِكِينَ فِي احْتِيَاجَاتِ الْقِدِّيسِينَ، عَاكِفِينَ عَلَى إِضَافَةِ الْغُرَبَاءِ."(رومية 12. 12-13)

“Maar ga, wanneer ge ergens genodigd wordt, op de minste plaats aanliggen. Als degene die u heeft uitgenodigd dan komt, zal hij u zeggen: Vriend, ga wat hoger op.”( Lucas 14, 10)

We moeten sterk zijn om niet te bezwijken voor de beproevingen en beproevingen van het leven. Dit alles is alleen mogelijk als we doen wat nog steeds van ons gevraagd wordt: volhardend zijn in het gebed.

Bovendien wordt ons mens-zijn en christen-zijn gerealiseerd in de gave van onszelf, want in jezelf opsluiten is de verstikking van de persoon. Daarom zijn wij verplicht om zorg te zijn voor het helpen van onze naaste en de zorg van een gastvrij hart.

Het is duidelijk dat, als we ons laten vormen door het Woord van God, we elke dag een kwaliteitsstuk toevoegen aan ons man of vrouw zijn die in staat is tot een hoge en goede levensstandaard die zowel menselijk als christelijk is.

هذه الكلمة هو إشارة دقيقة إلى أسلوب الحياة المسيحية الذي هو صفة جميلة للإنسانية. نحن بحاجة إلى الفرح مثل الهواء الذي نتنفسه تقريبًا لنعيش الرجاء. نحن بحاجة إلى أن نكون أقوياء حتى لا نستسلم لمحن وتجارب الحياة وهذا ممكن فقط إذا فعلنا ما هو مطلوبًا منا: أن نثابر في الصلاة، فإن كوننا ناس ومسيحيين يتحقق أيضًا في هبة أنفسنا.

لأن الانغلاق على الذات هو اختناق للإنسان؛ لذلك نحن مطالبون بالاهتمام بمساعدة القريب والاهتمام بقلب مضياف

من الواضح هنا أنه إذا تركت نفسي أتأثر بكلمة الله كل يوم، فأنا أضع قطعة من الجودة كل يوم في كوني رجلًا أو امرأة قادرًا على التمتع بمستوى عالٍ وجيد من الحياة البشرية والمسيحية