موعظة الاحد الرابع عشر بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"ثُمَّ بَدَأَ يَسُوعُ يُوَبِّخُ الْمُدُنَ الَّتِي جَرَتْ فِيهَا أَكْثَرُ مُعْجِزَاتِهِ، لِكَوْنِ أَهْلِهَا لَمْ يَتُوبُوا." ( متى 11. 20)

“Toen begon Hij de steden waarin de meeste van zijn wonderen waren gebeurd te verwijten, dat zij zich niet bekeerd hadden.” (Matteüs 11, 20)

Wanneer Johannes in zijn Evangelie over wonderen spreekt, noemt hij ze ‘tekenen’. God komt nooit tussenbeide om een ​​show te maken, maar altijd en alleen om te redden. De wonderen die hij verricht zijn bedoeld om het geloof te ondersteunen en te versterken. Dit geldt voor de wonderen die in de Bijbel worden genoemd en voor de wonderen waar we in het leven helaas aan gewend zijn, omdat ze elke dag voor onze ogen plaatsvinden. Van het wonder van de bloem die groeit uit een klein zaadje dat de hardheid van het asfalt breekt, tot de dauwdruppel die de zonnestralen reflecteert, tot het kind dat zich openstelt voor het leven… wonderen geschreven in de wet van de natuur maar die ondubbelzinnig spreken over schoonheid, orde en kracht, maar bovenal is Iets liefde. Dan zijn er de wonderen van genade: de mysteries die in ons werken tot het punt dat ze ons naar het rijk van het goddelijke verheffen en waar we vaak te gemakkelijk naar toe gaan en een gewoonte worden. Denk maar aan het wonder van de Eucharistie, dat brood dat ik nu in mijn handen kan houden en dat de Zoon van God is, die voor mij offers heeft gebracht uit liefde. In plaats van doodsbang te zijn, gaan we er terloops en oppervlakkig mee om. De berisping die Jezus destijds tot zijn toehoorders richtte, heeft voor ons christenen in de 21e eeuw zijn reden van bestaan niet verloren. Jezus berispte de joden uit die tijd omdat ze zich veilig voelden omdat ze ‘kinderen van Abraham’ waren. Misschien moeten we vandaag de dag bekritiseerd worden omdat we het gevoel hebben dat het goed met ons gaat, omdat we in een niet-christelijke samenleving uiteindelijk ‘gelovigen’ zijn, dat wil zeggen heilig. We vergeten dat het mysterie ons niet ontheft van de plicht van voortdurende bekering, omdat we nooit zo perfect zullen zijn als we zouden moeten zijn, “perfect zoals onze Vader in de hemel perfect is” (Matteüs 5, 48).

يوحنا في إنجيله، عندما يتحدث عن المعجزات، يشير إليها بـ “الآيات”. لا يتدخل الله أبدًا ليقوم بعرض ما، بل دائمًا وفقط ليُخَلِّص. إن العجائب التي يصنعها تهدف إلى دعم وتقوية الإيمان. وهذا ينطبق على المعجزات التي وردت في الإنجيل وتلك التي اعتدنا عليها في الحياة للأسف، لأنها أمام أعيننا كل يوم. من معجزة الزهرة التي تنبت من بذرة صغيرة التي تكسر صلابة الإسفلت، إلى قطرة الندى التي تعكس أشعة الشمس، إلى الطفل الذي ينفتح على الحياة… معجزات مكتوبة في قانون الطبيعة ولكن التي تتحدث بشكل لا لبس فيه عن الجمال والنظام والقوة، ولكنه قبل كل شيء هو الحب. ثم هناك معجزات النعمة: الأسرار التي تعمل فينا إلى درجة رفعنا إلى دائرة الإلهيات والتي غالبًا ما نقترب منها بسهولة مفرطة، وتصبح كعادة. فكروا فقط في معجزة الإفخارستيا، ذلك الخبز الذي أستطيع الآن أن أحمله بين يدي والذي هو ابن الله، الذي ضحى من أجلي، من أجل الحب. بدلا من أن يكون ارتعاش المخافة، فإننا نتعامل مع الأمر بشكل عرضي مع السطحية. إن التوبيخ الذي وجهه يسوع إلى مستمعيه في ذلك الوقت لم يفقد سبب وجوده بالنسبة لنا نحن المسيحيين في القرن الحادي والعشرين. وبخ يسوع اليهود في ذلك الوقت لشعورهم بالأمان لأنهم “أبناء إبراهيم”. ربما ينبغي لنا، اليوم، أن نؤاخذ على شعورنا بأننا بخير، لأنه في مجتمع غير مسيحي، نحن في نهاية المطاف “مؤمنون”، أي مقدسون. وننسى أن السر لا يعفينا من واجب الاهتداء المستمر، لأننا لن نكون أبدًا كاملين كما يجب أن نكون، “كاملين كما أن أبانا الذي في السموات هو الكامل” (متى 5. 48).