موعظة الاحد السادس عشر بعد العنصرة وعيد مولد والدة الله للاب سعدي خضر

"ثُمَّ أَشارَ بِيَدِه إِلى تَلاميذِه وقال: هٰؤلاءِ هم أُمِّي وإِخوَتي

“En met een gebaar naar zijn leerlingen zei Hij: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders; want mijn broeder, mijn zuster en mijn moeder zijn zij die de wil volbrengen van mijn Vader in de hemel.”(Matteüs 12, 49-50)

Deze verzen leggen ons de waarheid uit van het behoren tot de familie van Christus. Hij die de wil van God doet, behoort tot deze familie. Dat betekent dat hij naar het woord van God luistert en deze naleeft. Deze relatie is niet gebaseerd op uiterlijk, maar eerder op echt erbij horen. Geloof is niet gebaseerd op bloedverwantschap en dus op erfenis. Dat betekent niet dat ik een christen ben omdat mijn familie van oorsprong christelijk is, maar er is een relatie gebaseerd op het horen en naleven van het woord van het Evangelie. Bij Christus horen betekent dat je elke dag het Evangelie naleeft. Maria is de moeder van Jezus niet alleen omdat zij hem ter wereld heeft gebracht, maar omdat zij zijn woorden heeft gehoord en vlees is geworden zoals we lezen in de inleiding van het Evangelie van Johannes moeder. En omdat je het Woord van God belichaamt door je houding en je leven, is deze christelijke houding de reden dat je tot de familie van Jezus behoort.
Gods Woord roept ons op om ons leven in Gods logica te brengen, niet te twijfelen aan Gods barmhartigheid en liefde, en werkelijk tot Gods familie te behoren. Dit roept ons op om te erkennen dat we ongelijk en zwak zijn, altijd geaccepteerd en vergeven door God, en om in de Kerk te leven als een moeder die de waarheid koestert en geeft.
Het is heel gemakkelijk voor ons om als christenen in de marge te leven, onverschillig, omdat er van ons geen enkele verplichting of verantwoordelijkheid wordt gevraagd (christenen bij naam). Maar als we leven als leden van Gods familie, is er toewijding en verantwoordelijkheid. En, welk type ben jij?

هذه الايات توضح لنا حقيقة الانتماء لعائلة المسيح: فالذي يعمل مشيئة الله ينتمي لهذه العائلة، يعني، الاستماع وعيش كلمة الله، هذه العلاقة ليست مؤسسة على الظاهر وإنما على الانتماء الحقيقي، فالإيمان ليس مؤسس على العلاقة الدموية أي بالوراثة، أي انه انا مسيحي لأن عائلتي بالأصل مسيحية، هناك علاقة مؤسسة على سماع وعيش كلمة الإنجيل. فالانتماء للمسيح، يعني عيش الإنجيل كل يوم. مريم هي أم يسوع ليس فقط لأنها ولدته فحسب، بل لأنها سمعت كلامه، فالكلمة صار جسدا كما نقرأ في مقدمة انجيل يوحنا، يعني، مريم جَسدَت كلمة الله وأصبحت أُما، ولأنك تُجَسد كلمة الله من خلال مواقفك وحياتك فهذا الموقف المسيحي هو السبب لانتمائك لعائلة يسوع.
كلمة الله تدعونا لنُدخل حياتنا في منطق الله، وعدم الشك في رحمة الله ومحبته، والانتماء الحقيقي لعائلة الله. وهذا يدعونا الى الاعتراف بأننا خطأ وضعفاء مقبولين ومغفورين دائما من الله والعيش في الكنيسة كأم التي تربي وتعطي الحقيقة.
من السهل جدا ان نعيش مسيحيين على الهامش غير مبالين لانه لا يطلب منا أي التزام وأي مسؤولية (مسيحيين بالاسم) ولكن ان عشنا كأعضاء عائلة الله فهناك الالتزام والمسؤولية!!!! فمن أي نوع انت؟