موعظة الاحد الجديد للاب سعدي خضر

قَالَ لَهُ يَسُوعُ: لأَنَّكَ رَأَيْتَنِي يَا تُومَا آمَنْتَ! طُوبَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَرَوْا." (يوحنا 20. 29)

"Jezus zei tegen hem: "Geloof je pas nu je Mij hebt gezien? Wat is het heerlijk als mensen die Mij niet gezien hebben toch geloven!" (Johannes 20. 29)

Thomas: een van de mensen die zich tegen het geloof verzetten! Wanneer anderen tegen hem zeggen: “We hebben de Heer Jezus gezien!”, resoluut, bijna als een uitdaging, antwoordt hij:

“Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven.”

Jezus aanvaardt deze uitdaging. Hij laat hem de ervaring beleven van het aanraken van zijn werkelijk, heerlijke wonden. Dan gaan de ogen van Thomas zijn hart open, en ervaart Thomas wat Jezus tot Nicodemus sprak: “de wedergeboren uit de Hoge, wedergeboren uit de Geest”.

Het is dan dat een van de krachtigste gebeden uit het diepst van Thomas zijn hart komt en ook een volledige geloofsbelijdenis is: “Mijn Heer en mijn God!”. En onmiddellijk daarna geeft Jezus Thomas de laatste zaligspreking van het evangelie, die over het geloof gaat. De eerste weerklonk in Lukas: “Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.”

De laatste is deze: “Wat is het heerlijk als mensen die Mij niet gezien hebben toch geloven!”

Ik moet beseffen dat het geloof vandaag meer dan ooit herboren moet worden.

توما: أحد أولئك الذين يقاومون الإيمان! عندما يقول له الآخرون: “قَدْ رَأَيْنَا الرَّبَّ!”، بشكل حاسم، يكاد يكون متحديًا، يجيب: “إِنْ لَمْأُبْصِرْ فِي يَدَيْهِ أَثَرَ الْمَسَامِيرِ، وَأَضَعْ إِصْبِعِي فِي أَثَرِ الْمَسَامِيرِ، وَأَضَعْ يَدِي فِي جَنْبِهِ، لاَ أُومِنْ”. والرب يقبل تحدي هذا الغيرالمؤمن ولكن بنيته الصالحة.أنه يجعله يختبر تجربة لمس جراحه المجيدة حقًا. ثم تنفتح أعين قلب توما، وهو يختبر ما يسميه يسوع، في حديثهإلى نيقوديموس “أن تولد من فوق” ، “أن تولد مرة أخرى من الروح”

في هذه الموقف، تنطلق واحدة من أقوى الصلوات من أعماق قلب توما، وهي أيضًا إعلان كامل للإيمان، واعتراف بشخص يسوع الناصري: “رَبِّي وإِلٰهي!”. وبعد ذلك مباشرة، أعطى يسوع لتوما آخر تطويبة في الإنجيل، والتي تتعلق بالإيمان. الأولى كانت في لوقا:

“فَطُوبَىلِلَّتِي آمَنَتْ أَنْ يَتِمَّ مَا قِيلَ لَهَا مِنْ قِبَلِ الرَّبِّ”(لوقا 1. 45). وآخرها: “طُوبَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَرَوْا”.

عليّ أن أدرك أن الإيمان يجب أن يولد من جديد اليوم أكثر من أي وقت مضى