موعظة الاحد الاول بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"إِنِّي أُوليتُ كُلَّ سُلطانٍ في السَّماءِ والأَرض. فٱذهَبوا وتَلمِذوا جَميعَ الأُمَم، وعَمِّدوهم بِٱسْمِ الآبِ والٱبْنِ والرُّوحِ القُدُس، وعَلِّموهم أَن يَحفَظوا كُلَّ ما أَوصَيتُكُم به، وهاءَنذا معَكم طَوالَ الأَيَّامِ إِلى نِهايةِ العالَم" (متى 28. 18-20)

“Mij is alle macht gegeven in de hemel en op aarde. Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hun te onderhouden alles wat Ik u bevolen heb. Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.” (Matteüs 28, 18-20)

De Heilige Drie-eenheid vormt een volledige eenheid en gemeenschap: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, die de band van liefde tussen hen is. De Vader brengt de Zoon voort, de Zoon komt van de Vader en heeft al zijn eigenschappen (goedheid, almacht, enz.) en de Heilige Geest (de band die de Vader met de Zoon verbindt).
Alle drie de goddelijke personen dragen bij aan de redding van de mensheid: de Vader zendt de Zoon die, door Zijn incarnatie, de wereld redt en verlost. De Heilige Geest – beloofd door de verrezen Jezus – is het principe van nieuw leven in de Kerk en beweegt gelovigen, zodat zij de boodschap van het Evangelie met creativiteit en volharding in stand houden.
Door het kruisteken te maken en onszelf aldus als christenen te erkennen, verklaren we dat God onze Vader is. Wij vertrouwen onszelf toe aan de Zoon om ons gedurende onze dag te beschermen. We vragen de Heilige Geest om ons te helpen en te verlichten bij de beslissingen die we moeten nemen.
Een groot vertrouwen schraagt ​​ons altijd: het zijn de laatste woorden van deze evangeliepassage, waar Jezus zegt: “Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.” Daarom is de christen, die deze hoop beseft, niet bang voor de tegenslagen en moeilijkheden van de wereld, en weet hij dat Christus een trouwe en barmhartige reisgenoot is, die ons nooit verlaat en ons overal volgt.

الثالوث الأقدس يُشكّل وحدة وشركة كاملة: الآب والابن والروح القدس الذي هو رباط المحبة بينهم: الآب يولد الابن، والابن يأتي من الآب وله كل صفاته (الصلاح والقدرة…)، الروح القدس، الرباط الذي يربط الآب بالابن.
يساهم جميع الأقانيم الإلهية الثلاثة في خلاص البشرية: يرسل الآب الابن الذي، بتجسده، يخلص العالم ويفتديه؛ الروح القدس – الذي وعد به يسوع القائم من بين الأموات – هو مبدأ الحياة الجديدة في الكنيسة ويحرك المؤمنين، حتى يحفظوا الرسالة الإنجيلية بإبداع ومثابرة.
من خلال رسم إشارة الصليب وبالتالي الاعتراف بأنفسنا كمسيحيين، فإننا نُعلِنْ أن الله أبانا؛ نُوكِّل أنفسنا إلى الابن ليحمينا خلال يومنا؛ ونطلب من الروح القدس أن يساعدنا وينيرنا في القرارات التي يجب أن نتخذها.
إن ثقة كبيرة تدعمنا دائمًا: إنها الكلمات الأخيرة من هذا المقطع الإنجيلي، حيث يقول يسوع: “وهاءَنذا معَكم طَوالَ الأَيَّامِ إِلى نِهايةِ العالَم”. لذلك، فإن المسيحي، الذي يدرك هذا الرجاء، لا يخاف من شدائد العالم وصعوباته، ويعرف أن المسيح هو رفيق السفر الأمين والرحيم، الذي لا يتركنا أبدًا ويتبعنا في كل مكان.