موعظة الاحد الاول من الصوم للاب سعدي خضر

"وَمَتَى صُمْتُمْ فَلاَ تَكُونُوا عَابِسِينَ كَالْمُرَائِينَ، فَإِنَّهُمْ يُغَيِّرُونَ وُجُوهَهُمْ لِكَيْ يَظْهَرُوا لِلنَّاسِ صَائِمِينَ. اَلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّهُمْ قَدِ اسْتَوْفَوْا أَجْرَهُمْ. وَأَمَّا أَنْتَ فَمَتَى صُمْتَ فَادْهُنْ رَأْسَكَ وَاغْسِلْ وَجْهَكَ، لِكَيْ لاَ تَظْهَرَ لِلنَّاسِ صَائِمًا، بَلْ لأَبِيكَ الَّذِي فِي الْخَفَاءِ. فَأَبُوكَ الَّذِي يَرَى فِي الْخَفَاءِيُجَازِيكَ عَلاَنِيَةً" (متى 6. 16-18)

"Nu iets over het vasten. Als u vast, doe dat dan niet opvallend zoals schijnheilige mensen. Want die proberen, door er somber en onverzorgd uit te zien, de mensen te laten weten dat zij vasten. Dat is dan ook de enige beloning die zij er ooit voor krijgen. Maar als u vast, zorg dan dat u er verzorgd uitziet. Dan zal niemand merken dat u vast, behalve uw Vader, die in het verborgene is. En die Vader, die ziet wat er in het verborgene gebeurt, zal u belonen."(Mattheüs 6.16-18)

Jezus geeft ons een nieuwe betekenis van vasten.
De boodschap van Jezus is duidelijk en gericht tegen eenieder die van geloof en de relatie met God een uitoefening in uiterlijk vertoon maakt.
Dus plaats in plaats van het droevige en fronsende gezicht, dat symbool staat voor de dood, het goede. Want het goede staat symbool voor vreugde en een nieuw leven. En in plaats van je niet wassen, dat symbool staat voor rauw, was je een dat staat weer symbool voor de geboorte en een nieuw leven. Want vasten is de vreugde van het ontmoeten van God.
Zich onthouden van sommige soorten voedsel, met andere woorden zich onthouden van zondes, is ter wille van de ontmoeting met de Heer. Dit is de nieuwe manier van vasten die gedaan wordt met de vreugde van de ontmoeting met de Heer, omdat het mij niet kan schelen om voor mensen te verschijnen, maar om wat belangrijk voor mij is. Dat ik het gezicht van mijn Schepper ontmoet.
Wanneer je jezelf bepaalde dingen of voedsel ontzegt dat je lekker vindt, betekent dit een overwinning op je egoïsme en het versterken van je wil.
Vasten nodigt me uit om vrij te zijn van de beperkingen en blikken van anderen en om in vrede met de Heer te leven. Alleen dan zal ik eerlijk zijn tegenover mezelf en mijn heer. Op deze manier leer ik mijn ziel kennen want mijn ziel vormt een bron van vreugde.
Ik wens je een gezegende en vruchtbare reis met vasten.

يسوع يعطي لنا معنى جديد لممارسة الصوم
تعليم يسوع واضح وموجه لكل واحد يجعل من الإيمان والعلاقة مع الله ممارسة للتباهي والتركيز على نفسه وحب الظهور.
إذا بدلا من الوجه الحزين والعبوس الذي هو رمز الموت، ضع الطيب الذي هو رمز الفرح والحياة. وبدلا من ان لا تغتسل الذي هو رمزالحداد، إغتسل الذي هو رمز الولادة، حياة جديدة،لان الصوم هو فرح اللقاء بالله. الإنقطاع عن بعض الاطعمة أو بالأحرى الإنقطاع عن الخطيئة هو من أجل اللقاء مع الرب، هذه هي الطريقة الجديدة للصوم المعمولة بفرحاللقاء مع الرب لأنه لا يهمني أن أتظاهر أمام الناس وإنما ما يهمني أن ألتقي بوجه خالقي. عندما تُحرِم نفسك من بعض الأشياء او الأكلات التي تعجبنك فهذا يعني الإنتصار على أنانيتك وتقوية إرادتك.الصوم يدعوني لأتحرر من قيود ونظرات الأخرين وأعيش بسلام مع الرب، عند ذلك أكون صادقا مع نفسي وربي وأكتشف ذاتي التي هيمصدر فرحي. أتمنى لكم مسيرة مباركة ومثمرة مع الصوم