موعظة الاحد الاول من الصوم للاب سعدي خضر

وَلكِنِ الآنَ، يَقُولُ الرَّبُّ، ارْجِعُوا إِلَيَّ بِكُلِّ قُلُوبِكُمْ، وَبِالصَّوْمِ وَالْبُكَاءِ وَالنَّوْحِ (يوئيل 2. 12)

“Maar ook nu nog zegt de Heer: "'Keert tot Mij terug, van ganser harte, met vasten, met geween en met rouwklacht.”(Joël 2. 12)

Dit verzoek om terugkeer klinkt als een gekwelde kreet. Het is de stem van God, die mensen via de Profeet vraagt ​​zich te bekeren, hun Schepper niet langer de rug toe te keren en naar Hem terug te keren.
In Christus is deze smeekbede na zijn komst, dood en opstanding zelfs nog constanter. Nu kruipt hij in de rol van de barmhartige vader in de parabel van het Lucas evangelie, die vanuit zijn huis jarenlang de horizon afspeurt, wachtend op de terugkeer van de verloren zoon.
De vastentijd breidt deze smeekbede uit en biedt bijzondere tekenen die een unieke gelegenheid voor contemplatie en bewustzijn creëren. Een evenement dat ieder jaar wordt vernieuwd, alsof het de eerste en enige keer is. Deze tijd schudt ons en geeft ons het verlangen naar berouw, bevrijding en verlossing terug. Het is een speciaal moment en een unieke kans die je niet mag missen om je leven te herstellen en te vernieuwen, je te verzoenen met het verleden en jezelf te bevrijden van verkeerde en dodelijke gewoonten.

يسوع يبدو طلب العودة هذا بمثابة صرخة مؤلمة. إنه صوت الله، الذي يطلب من الناس عبر النبي أن يتوبوا، وأن يتوقفوا عن إدارة ظهورهم لخالقهم ويعودوا إليه
وفي المسيح، بعد مجيئه وموته وقيامته، يكون هذا الدعاء أكثر ثباتًا. وهو يأخذ دور الأب الرحيم في مثل إنجيل لوقا، الذي يراقب الطريق لسنوات من منزله، في انتظار عودة الابن الضال.
إن زمن الصوم الكبير يوسّع هذا الدعاء، ويمنح علامات خاصة تخلق فرصة فريدة للتأمل والوعي. حدث يتجدد كل عام، وكأنه للمرة الأولى. هذا الزمن يهزنا ويعيد لنا الرغبة في التوبة والتحرر والخلاص. هو وقت خاص وفرصة فريدة لا ينبغي تفويتها لترتيب الحياة وتجديدها والتصالح مع الماضي والتحرر من العادات الخاطئة والمميتة