موعظة الاحد الاول بعد العنصرة (عيد الثالوث الاقدس) للاب سعدي خضر

"وَتَكُونُونَ لِي شُهُودًا فِي أُورُشَلِيمَ وَفِي كُلِّ الْيَهُودِيَّةِ وَالسَّامِرَةِ وَإِلَى أَقْصَى الأَرْضِ»."(اعمال الرسل 1. 8)

“Gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.” (handelingen 1, 8)

We zijn getuigen van Jezus als we leven volgens het evangelie.
We zijn getuigen van Jezus wanneer we ons niet terugtrekken voor degene die om hulp vraagt en onze verantwoordelijkheid niet ontlopen, wanneer we in staat zijn om de genade van vergeving te leven.
Wij zijn ware getuigen wanneer wij ons niet schamen christenen te zijn, vrienden van de gekruisigde en verrezen Jezus.
We vragen om de genade van de Heilige Geest die ons de aanwezigheid van Jezus onder ons doet voelen en ons tot ware getuigen maakt.
Wie niet weet te beminnen, is nog niet in God.
De Drie-eenheid is geen ingewikkelde wiskundige vraag waarin één en drie gelijk moeten zijn, de heilige Augustinus zegt: “als je liefde ziet, zie je de Drie-eenheid. En ik zeg: als je liefde leeft, leef je de Drie-eenheid. En dit liefdesrelatie die je bindt aan de ander heeft jouw je menselijke en christelijke identiteit. Doe er geen concessies aan en volg niet de logica van de wereld die je identiteit wil doden.
Als je een christen bent, betekent dit dat je deelt met de ander en de ander liefhebt.
Dat is waarom isolatie mensen vaak belast en bang maakt, omdat het tegen de menselijke aard is. Daarom voel jij je goed wanneer je anderen lief hebt of vriendschappen vindt. Het voltooit het beeld van de Drie-eenheid. Wees dapper en voltooi Gods beeld in jou.

نحن شهود ليسوع عندما نعيش حسب الإنجيل

نحن شهود ليسوع عندما لا نتراجع أمام الذي يطلب المساعدة ولا نتهرب من مسؤوليتنا، عندما نقدر ان نعيش نعمة الغفران.

نحن شهود حقيقيين، عندما لا نخجل من كوننا مسيحيين، أصدقاء يسوع المصلوب والقائم.

نطلب نعمة الروح القدس الذي يجعلنا نشعر بحضور يسوع بيننا ويجعلنا ان نكون شهود حقيقيين.

فالذي لا يعرف ان يُحب ليس بعد في الله.

فالثالوث، ليس مسألة رياضية معقدة التي فيها واحد وثلاثة يجب أن يكونوا متساوين، القديس اوغسطين يقول: “إذا ترى الحب، ترى الثالوث” وانا اقول اذا تعيش الحب تعيش الثالوث، وهذه علاقة الحب التي تربطك بالاخر وتعطي لك هويتك الانسانية والمسيحية.لا تتنازل عنها ولا تتبع منطق العالم الذي يريد ان يقتل هويتك.

اذا انت مسيحي يعني انك مشاركة، محبة، وكل هذا يكون مع الاخر.

هذا هو السبب حيث ان في كثير من الأحيان العزلة تثقلني وتخيفني، لأنها ضد طبيعتي. لهذا السبب عندما أُحب أو اجد الصداقة فأنا اشعر انني بخير، لأنه أُكمل فيّٓ صورة الثالوث. تشجع وكَمِل صورة الله فيك