موعظة الاحد الثاني بعد القيامة للاب سعدي خضر

"وَقَفَ يَسُوعُ عَلَى الشَّاطِئِ" (يوحنا 21. 4)

“stond Jezus aan het strand” (Johannes 21, 4)

Jezus verscheen voor de derde keer aan zijn discipelen: hij stopte aan de oever van het meer en grilde vis voor hen. Hij presenteert zichzelf als iemand die zichzelf ten dienste stelt van anderen, omdat hij van hen houdt. Zelfs tegenover Petrus, die hem drie keer heeft verloochend, heeft hij een drievoudige belijdenis van liefde nodig. Daarom blijft Jezus, ondanks de ernstige zonde, trouw aan zijn keuze om Petrus tot de eerste van de apostelen te maken en tot de “steen” waarop de Kerk is gegrondvest.
Het is ook voor ons een zeer geruststellende en bemoedigende waarheid: het doet ons beseffen dat als we zondigen en ons vervolgens bekeren, God onze zonden niet gedenkt, maar ons vol genade toestaat ons beeld naar het beeld van God te veranderen Met een dankbaar hart zeggen ook wij, in navolging van Petrus, tegen Jezus: “Heer, Gij weet alles: Gij weet dat ik U liefheb.” (Johannes 21.17).

ظهر يسوع لتلاميذه للمرة الثالثة: توقف عند شاطئ البحيرة وشوى لهم السمك. إنه يقدم نفسه كشخص يضع نفسه في خدمة الآخرين، لأنه يحبهم. حتى في مواجهة بطرس الذي أنكره ثلاث مرات، فهو يتطلب اعترافًا ثلاثيًا بالحب. لذلك، وعلى الرغم من الخطيئة الجسيمة، يظل يسوع أمينًا لاختياره أن يجعل بطرس أول الرسل و”الحجر” الذي تؤسس عليه الكنيسة.
إنها حقيقة معزية ومشجعة جدًا بالنسبة لنا أيضًا: فهي تجعلنا ندرك أنه إذا أخطأنا ثم تُبنا، فإن الله لا يتذكر خطايانا، ولكنه، مملوءًا بالرحمة، يسمح لنا بإعادة تشكيل صورتنا على صورة الله بقلب ممتن وشاكر، نحن أيضًا، على مثال بطرس، نقول ليسوع: “يَا رَبُّ، أَنْتَ تَعْلَمُ كُلَّ شَيْءٍ. أَنْتَ تَعْرِفُ أَنِّي أُحِبُّكَ” (يوحنا 21. 17).