موعظة الاحد الثاني بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"فَقَالَ لَهُمْ يَسُوعُ: الْحَقَّ الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ لَمْ تَأْكُلُوا جَسَدَ ابْنِ الإِنْسَانِ وَتَشْرَبُوا دَمَهُ، فَلَيْسَ لَكُمْ حَيَاةٌ فِيكُمْ. مَنْ يَأْكُلُ جَسَدِي وَيَشْرَبُ دَمِي فَلَهُ حَيَاةٌ أَبَدِيَّةٌ، وَأَنَا أُقِيمُهُ فِي الْيَوْمِ الأَخِيرِ، لأَنَّ جَسَدِي مَأْكَلٌ حَقٌ وَدَمِي مَشْرَبٌ حَقٌ. مَنْ يَأْكُلْ جَسَدِي وَيَشْرَبْ دَمِي يَثْبُتْ فِيَّ وَأَنَا فِيهِ." (يوحنا 6. 53-56)

“Jezus sprak daarop tot hen: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als gij het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt gij het leven niet in u. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem.” (Johannes 6. 53-56)

Het eten van het lichaam van Jezus en het drinken van zijn bloed zijn een bewijs van geloof.
Jezus worden over de voorwaarde voor het eeuwige leven zijn duidelijk: de mens moet zijn vlees eten en zijn bloed drinken. Geloof in Jezus wordt bereikt en gedemonstreerd door het eten van Zijn vlees en het drinken van Zijn bloed.
Door deel te nemen aan het lichaam en bloed van Christus wordt het zaad van de opstanding in ons geplant, dat op de laatste dag zijn rijpe vruchten zal dragen. Christus zijn lichaam en bloed voeden ons leven werkelijk, want ze zijn de bron van de opstanding en het eeuwige leven.
De gemeenschap tussen Jezus en de discipel wordt belichaamd in het werk van het leven. Christus wordt de bron en het doel van het bestaan ​​van de christen die zijn lichaam eten en zijn bloed drinken.
We bidden dat iedere christen in het Lichaam en Bloed van Christus steun zal vinden voor zijn dagelijkse wandel en kracht om het kwaad te bestrijden. Amen.

إن أكل جسد الرب وشرب دمه هو دليل على الإيمان.
كلمات يسوع بشأن شرط الحياة الأبدية واضحة: يجب على الإنسان أن يأكل جسده ويشرب دمه. الإيمان بيسوع يتحقق ويظهر في أكل جسده وشرب دمه.
وبالشركة في جسد المسيح ودمه، تُزرع فينا بذرة القيامة التي ستؤتي ثمارها الناضجة في اليوم الأخير. إن جسد المسيح ودمه يُغذي حقًا حياتنا، لأنه مصدر القيامة والحياة الأبدية.
إن الشركة بين يسوع والتلميذ تتجسد في عمل الحياة. ويصبح المسيح مصدر وهدف وجود المسيحي الذي يأكل جسده ويشرب دمه.
لنصلي لكي يجد كل مسيحي في جسد ودم المسيح الدعم لمسيرته اليومية والقوة لمحاربة الشر. آمين