موعظة الاحد الثاني بعد العنصرة وعيد جسد الرب للاب سعدي خضر

“لأَنَّنِي تَسَلَّمْتُ مِنَ الرَّبِّ مَا سَلَّمْتُكُمْ أَيْضًا: إِنَّ الرَّبَّ يَسُوعَ فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي أُسْلِمَ فِيهَا، أَخَذَ خُبْزًا وَشَكَرَ فَكَسَّرَ، وَقَالَ: «خُذُواكُلُوا هذَا هُوَ جَسَدِي الْمَكْسُورُ لأَجْلِكُمُ. اصْنَعُوا هذَا لِذِكْرِي.كَذلِكَ الْكَأْسَ أَيْضًا بَعْدَمَا تَعَشَّوْا، قَائِلًا: «هذِهِ الْكَأْسُ هِيَ الْعَهْدُالْجَدِيدُ بِدَمِي. اصْنَعُوا هذَا كُلَّمَا شَرِبْتُمْ لِذِكْرِي” (1 كورتس 11. 23-25)

“Zelf heb ik immers van de Heer de overlevering ontvangen die ik u op mijn beurt heb doorgegeven. Dat de Heer Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, brood nam en na gedankt te hebben, het brak en zeide: “Dit is mijn lichaam voor u. Doet dit tot mijn gedachtenis.” Zo ook na de maaltijd de beker, met de woorden: “Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed. Doet dit, elke keer dat gij hem drinkt, tot mijn gedachtenis.”(1 Korintiërs 11, 23-25)

Paulus herinnert ons aan de woorden van de Heer toen hij de eucharistie tijdens het Laatste Avondmaal instelde. Deze woorden zijn een uitnodiging voor ons om het leven binnen te gaan in deze gebeurtenis van de grootste betekenis voor ons geloof. Het gebroken brood en de met wijn gevulde kelk zijn niet alleen symbolisch als ze tijdens de liturgie worden ingewijd. Het “brood” en de “wijn” zijn in feite (zij het op een “mystieke” manier) het Lichaam en Bloed van Christus.
In feite wordt het verbond, dat de gouden draad is van het liefdesverhaal dat God met zijn volk geweven heeft, hier het “nieuw en eeuwig verbond”. Een liefdesverbond niet meer in steen geschreven, maar verzegeld door het bloed van Jezus. “Van zijn liefde tot het uiterste toe.”( Joh 13, 1) Dat wil zeggen, tot een punt waar hij niet kan overstijgen (verder gaan).
Terwijl we staan ​​op dit mysterie van grenzeloze liefde, moeten we de Heer vragen om ons hart te openen voor een groter begrip. Het gaat niet om begrijpen met de rede (we zullen nooit slagen) maar om het leven. Als we overweldigd worden door de golf van liefde die van Jezus komt in de Eucharistie, aanvaarden we het gezegde van Sint-Jan: “als God ons zozeer heeft liefgehad, moeten ook wij elkander liefhebben.” (1 Joh 4.11).
Laten we ons afvragen, met welk hartgevoel en met welke uiterlijke situatie kom ik in de buurt van deelname aan het Lichaam en Bloed van de Heer? Hoe ga ik dan om met zusters en broeders?

بولس يذكرنا بكلمات الرب عندما أسس القربان المقدس في العشاء الأخير. هذه الكلمات هي دعوة لنا للدخول لعيش الحياة في هذا الحدث ذي الأهمية الكبرى لإيماننا. الخبز المكسور، الكأس المملوءة بالخمر ليست رمزًا فقط عندما يتم تكريسها خلال القداس. إن “الخبز” و”الخمر” هما في الحقيقة (وإن كان بطريقة “سرية”) جسد ودم المسيح.

في الواقع، فإن العهد، الذي هو الخيط الذهبي لقصة الحب التي نسجها الله مع شعبه، يصبح هنا “العهد الجديد والأبدي”: ميثاق حب لميعد مكتوبًا على الحجر، بل مختومًا بدم يسوع، حيث “أَحَبَّهُمْ إِلَى الْمُنْتَهَى.” (يو 13. 1).” أي إلى نقطة لا يستطيع المرء تجاوزها(الذهاب أبعد).

إذ نقف عند لغز الحب اللامحدود هذا، علينا أن نطلب من الرب أن يفتح قلوبنا لفهم أعظم. لا يتعلق الأمر بالفهم بالعقل (لن ننجح أبدًا) ولكنمع عيش الحياة. اذا داهمتنا موجة المحبة التي تأتي من يسوع في الإفخارستيا فنقبل قول القديس يوحنا: “إِنْ كَانَ اللهُ قَدْ أَحَبَّنَا هكَذَا،يَنْبَغِي لَنَا أَيْضًا أَنْ يُحِبَّ بَعْضُنَا بَعْضًا.” (1 يو 4. 11).

فلنتسائل بأية مشاعر قلبية وبأي وضع خارجي أقترب من تناول جسد ودم الرب؟ ثم كيف أتعامل مع الأخوات والإخوة؟