موعظة الاحد الثاني بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

"أَقُولُ لَكُمْ: لا، وَلكِنْ إِنْ لَمْ تَتُوبُوا أَنْتُمْ فَجَمِيعُكُمْ كَذَلِكَ تَهْلِكُونَ!"(لوقا 13. 3)

"Volstrekt niet, zeg Ik u. Maar als gij u niet bekeert, zult ge allen op een dergelijke manier omkomen."(Lukas 13, 3)

Jezus gesprekspartner is altijd het publiek. Ze vertellen hem over een wreed en nutteloos bloedbad die Pilatus tegen enkele Galileeërs had uitgevoerd. De Galileeërs werden gedood samen met de offerdieren die ze op het punt stonden te offeren. Jezus richt dit nieuws tot de menigte door te vragen of zij meer zondaars zijn dan anderen die zo’n dood verdienen. Hij maakt ook gebruik van een ander recent nieuwsverhaal en dwingt het publiek om opnieuw na te denken over wie de grootste schuld heeft.
Het “nee” antwoord van Jezus is een verklaring die ons dwingt te denken dat het idee van zonde, schuld en straf teniet wordt gedaan: “Ik zeg je: nee, maar tenzij je je bekeert, zullen jullie allemaal eveneens omkomen!” Het is niet het hypothetische doel of de straf die de mate van de zonde van mensen bepaalt. Het probleem ligt niet in het meten van de omvang van de zonde of de ernst van de incidenten die hebben plaatsgevonden, omdat er geen meting plaatsvindt en er dus geen evenredigheid bestaat tussen deze feiten. Het gaat erom berouw te wekken dat het verlangen vergroot om afstand te nemen van het kwaad van de ziel, of dat nu groot of klein is. Het gaat over het tot bekering komen, het verlangen om zich te bekeren, en de daden die dat bekering duidelijk maken..

إن محاور يسوع هو دائمًا الجمهور: يخبرونه عن مذبحة قاسية وغير مجدية، نفذها بيلاطس ضد بعض الجليليين، الذين قُتلوا مع حيوانات الذبيحة التي كانوا على وشك تقديمها. يوجّه يسوع هذه الأخبار إلى الجموع بسؤاله عما إذا كانوا خطاة أكثر من الآخرين ليستحقوا مثل هذا الموت. كما أنه يستفيد أيضًا من قصة إخبارية حديثة أخرى ويجبر الجمهور على التفكير مرة أخرى حول من هو الخاطئ أكثر.
جواب يسوع ب ”لا“ هو إعلان يجبرنا على التفكير الذي يَقلُبْ فكرة الخطيئة والإثم والعقاب: “أَقُولُ لَكُمْ: لا، وَلكِنْ إِنْ لَمْ تَتُوبُوا أَنْتُمْ فَجَمِيعُكُمْ كَذَلِكَ تَهْلِكُونَ!”. ليست النهاية أو العقوبة الافتراضية هي التي تحدد درجة خطيئة الناس. ولا تكمن المشكلة في قياس حجم الإثم أو خطورة الحوادث التي وقعت، لأنه لا يوجد قياس، وبالتالي لا يوجد تناسب بين هذه الحقائق. المسألة هي إيقاظ التوبة التي تزيد الرغبة في الابتعاد عن شرور النفس، سواء كانت كبيرة أو صغيرة. يتعلق الأمر بالوصول إلى التوبة، والرغبة في التوبة، والأعمال التي تجعل هذا التوبة واضحًا.