موعظة الاحد الثالث بعد الدنح للاب سعدي خضر

"فَتِّشُوا الْكُتُبَ لأَنَّكُمْ تَظُنُّونَ أَنَّ لَكُمْ فِيهَا حَيَاةً أَبَدِيَّةً. وَهِيَ الَّتِي تَشْهَدُ لِي." (يوحنا 5. 39)

“Gij onderzoekt de Schriften in de mening daarin eeuwig leven te vinden, maar juist dezen getuigen over Mij” ( Johannes 5,39)

Jezus getuigt van de waarheid van zijn woorden. Hij roept Johannes de Doper, God de Vader en Mozes; degene die de wet ontving waarop de joden van die tijd al hun hoop stelden, om te getuigen, waarbij hij deze vaak aanhaalt in hun pogingen om Jezus te veroordelen. Maar Jezus zal zeggen dat Mozes zelf ‘jullie’ tot ongelovigen zal verklaren. In de woorden van Jezus schuilt een vleugje pijn: “En toch wilt gij niet tot Mij komen om het leven te vinden.” (Johannes 5, 40). Ook al is de Liefde van God vlees geworden om ons te redden, zijn woorden van waarheid die harten proberen te openen, zijn barmhartige daden die vergeven en genezen; vinden velen het moeilijk te geloven. Jezus bestraft hun blindheid, omdat ze zien en niet geloven! Zelfs vandaag de dag, na eeuwen van tekenen en luisteren naar het Woord, vinden we het vaak moeilijk om te geloven! Verwerpen wij de persoon van Jezus soms ook niet?
Heer Jezus, vergroot in ons onze geloof en onze liefde voor U, zodat we U niet alleen in de Schriften kunnen ontmoeten, maar ook in de realiteit van het dagelijks leven.

شهد يسوع لصدق كلامه: فهو يدعو يوحنا المعمدان، الله الآب، وموسى، الذي تسلم الشريعة التي وضع فيها اليهود في ذلك الوقت كل رجائهم، للشهادة، وكثيرًا ما يستشهدون بها في محاولاتهم لإدانة يسوع، ولكن يسوع يقول: إن موسى نفسه سيكفركم
في كلمات يسوع هناك لمحة من الألم: “وَلاَ تُرِيدُونَ أَنْ تَأْتُوا إِلَيَّ لِتَكُونَ لَكُمْ حَيَاةٌ.” (يوحنا 5. 40). على الرغم من أن محبة الله قد تجسد ليخلصنا، فإن كلماته الحق التي تسعى إلى فتح القلوب، وأعماله الرحيمة التي تغفر وتشفي، إلا أن الكثيرين يجدون صعوبة في تصديقها. يوبخ يسوع عماهم، لأنهم يبصرون ولا يؤمنون!
حتى اليوم، بعد قرون من العلامات والاستماع إلى الكلمة، كم مرة نجد صعوبة في تصديقها! ألا يحدث انه نرفض شخص يسوع في بعض المرات!
أيها الرب يسوع، زد إيماني ومحبتي لك حتى أتمكن من مقابلتك ليس فقط في الكتب المقدسة ولكن أيضًا في واقع حياتي اليومية