موعظة الاحد الثالث بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

ولكِنْ إِنْ لَمْ تَتُوبُوا تَهْلِكُوا جَمِيعُكُم كَذلِكَ!”(لوقا 13. 5)

"Maar als gij niet tot bekering komt, zult ge allen op eenzelfde wijze omkomen."(Lucas 13, 5)

Jezus geeft een antwoord dat iedereen sprakeloos maakt. Weigeren om ongeluk aan zonde te koppelen. Degenen die dit verband normaal gesproken niet leggen, wij bijvoorbeeld, zullen zich onmiddellijk op hun gemak voelen: het is een ongeluk, en dat is het. Maar Jezus stopt daar niet, en wat hij vervolgens zegt, laat niemand buiten beschouwing. Als iemand dacht dat hij er goedkoop vanaf was gekomen, moet hij opnieuw denken: “Maar als gij niet tot bekering komt, zult ge allen op eenzelfde wijze omkomen”. Rampen zijn toe te schrijven aan natuurwetten zoals aardbevingen die de aarde blijven verwoesten, maar het doden van anderen is daarentegen te wijten aan menselijke vrijheid en slechtheid.
Wat Jezus bedoelt te zeggen is dat bepaalde tegenslagen, bepaalde tekenen van de dood, onze ogen moeten openen, zodat we geen veel ernstiger dood riskeren zoals het verlies van het eeuwige leven. Om dit, wat de ergste tegenslag is, te vermijden; is er maar één weg: boetedoening, dat wil zeggen een mentaliteitsverandering.
De urgentie van bekering mag geen terreur worden in het aangezicht van een God die straft (Hij is een liefhebbende vader), noch kan het geduld van nog een jaar wachten worden gebruikt als excuus om de luiheid te verlengen door te verzinken in zelfrechtvaardiging.
Jezus nodigt ons uit om de gebeurtenissen in het leven op een dieper niveau te lezen, binnen Gods verlossingsplan. Deze gebeurtenissen op zichzelf zijn een teken en een boodschap om ons te bekeren en terug te keren naar het pad van de Heer. Dit vereist bekering, een mentaliteitsverandering en een zuivering van het hart. Dat alles leidt geleidelijk tot een intieme levensgemeenschap met de Heer en met iedereen.

يقدم يسوع إجابة تترك الجميع عاجزين عن الكلام. يرفض ربط المصيبة بالخطيئة، وأولئك الذين عادة لا يقيمون هذا الارتباط، نحن على سبيل المثال، سيشعرون على الفور بالراحة: إنها فقط مصيبة، وهنا ينتهي كل شيء.

لكن يسوع لا يتوقف عند هذا الحد، وما يقوله بعد ذلك لا يستثني أحدًا عن التوبة. إذا كان أي شخص يعتقد أنه في مكان أمن، عليه أن يفكر مرة أخرى: “ولكِنْ إِنْ لَمْ تَتُوبُوا تَهْلِكُوا جَمِيعُكُم كَذلِكَ!”. فالكوارث تخضع إلى القوانين الفيزيائية (الزلازل، على سبيل المثال، التي لا تزال تدمر الأرض)، وان قتل الأخرين يعود إلى حرية الإنسان وشره. ما يريد يسوع قوله هو أن بعض المصائب، وبعض علامات الموت، يجب أن تفتح أعيننا أمام خطر موت أكثر خطورة، مثل فقدان الحياة الأبدية. ولتجنب هذا، والذي هو أبشع من المصائب، لا يوجد سوى طريق واحد: التوبة، أي تحويل العقلية والاهتداء

لا ينبغي أن تصبح ضرورة التوبة رعبًا أمام الله الذي نفكر خطأً بأنه يعاقب (فهو أب محب)، ولا ينبغي أن يُستغل صبر الله الذي ينتظر سنة أخرى كذريعة لإطالة أمد الكسل من خلال الاستسلام لتبرير الذات

يدعونا يسوع لقراءة أحداث الحياة على مستوى أعمق، ضمن خطة الله الخلاصية، فهذه الأحداث بذاتها هي علامة ورسالة للتوبة والرجوع الى طريق الرب ولهذا يتطلب الإهتداء وتغييراً في العقلية وتنقية القلب، الأمر الذي يؤدي تدريجياً إلى شركة الحياة مع الرب ومع الجميع