موعظة الاحد الثالث بعد القيامة للاب سعدي خضر

"وَفِيمَا هُوَ مُتَّكِئٌ فِي بَيْتِهِ كَانَ كَثِيرُونَ مِنَ الْعَشَّارِينَ وَالْخُطَاةِ يَتَّكِئُونَ مَعَ يَسُوعَ وَتَلاَمِيذِهِ، لأَنَّهُمْ كَانُوا كَثِيرِينَ وَتَبِعُوهُ." (مرقس 2. 15)

"Toen Hij op een keer bij Levi thuis zat te eten, zaten er ook veel belasting-ontvangers en andere slechte mensen bij Jezus en de leerlingen aan tafel. Het was een grote groep van mensen die Jezus waren gevolgd."(Markus 2. 15)

Jezus roept Levi (Matteüs), de belastingambtenaar, en zegt tegen hem: “Volg mij”, en onmiddellijk “stond hij op en volgde hem.” De vreugde is zo groot dat Levi (Mattheüs) veel van zijn vrienden uitnodigt aan zijn tafel met de discipelen van Jezus, en er hangt een feestelijke sfeer. En samen met de vreugde van het dagelijks leven, onze bevrijding niet alleen van het kwaad, maar ook van banaliteit, van schijn, van oppervlakkigheid en verveling. Hier, in gedachten houdend dat de evangeliepassage van vandaag een grote theologische diepgang heeft met betrekking tot het feit dat Jezus “niet kwam voor de rechtvaardigen (dat wil zeggen, voor degenen die denken en zichzelf zo noemen) maar voor zondaars”, en dat zijn wij.

Laten we letten op het eenvoudigste: Jezus zit aan tafel, eet en drinkt en spreekt als iedereen en met iedereen.

Deze coëxistentie en convergentie is een feit dat het overwegen waard is. De Jezus die vaak de stilte van verlaten plaatsen zoekt, die soms de nacht doorbrengt in gebed of in eenzaamheid blijft om te bidden bij het ochtendgloren, is dezelfde goddelijk-sterfelijke persoon die aan een banket zit met allerlei soorten mensen. Hetzelfde hart dat absolute intimiteit met de Vader in de Heilige Geest liefheeft, verlangt naar het gezelschap van mensen en veracht het nooit, zelfs niet aan tafel.

Gelukkig is deze waarheid vandaag leerzaam en leidend, aangezien er mensen zijn die eten terwijl ze tv kijken terwijl ze aan de eettafel zitten, nauwelijks een paar woorden wisselen of een persoon en een jurk bekritiseren.Hoeveel liever zouden we ontspannen en momenten planten van vreugde en blijdschap, zodat de Heer onder ons aanwezig is!

We moeten dit aspect van ons dagelijks leven opnieuw bekijken en de Heilige Geest vragen om te begrijpen hoe we een instrument van vreugde en vrede kunnen zijn en positief nieuws kunnen uitwisselen als we aan tafel zitten.

يسوع يدعو لاوي (متى)، موظف الضرائب، ويقول له: “اتبعني” ، وعلى الفور ، “قام وتبعه”. كان الفرح عظيمًا لدرجة أن لاوي (متى) دعاالعديد من أصدقائه إلى طاولته مع تلاميذ يسوع، وهناك جو من الاحتفال. وجنبا إلى جنب مع فرحة الحياة اليومية، خلاصنا ليس فقط منالشر ولكن أيضا من التفاهة، من المظاهر، من السطحية والملل. هنا، مع الأخذ في نظر الاعتبار أن مقطع إنجيل اليوم ذو عمق لاهوتي كبيرفيما يتعلق بحقيقة أن يسوع “لم يأت من أجل الأبرار (أي لأولئك الذين يعتقدون ويدعون أنفسهم هكذا) ولكن من أجل الخطاة”، الذين همنحن.

دعونا ننتبه الى أبسط شيء: يسوع يجلس على المائدة، يأكل ويشرب، ويتحدث مثل الجميع ومع الجميع.

هذا التعايش والتقارب هو حقيقة تستحق الوقوف عندها. فيسوع الذي يسعى غالبًا إلى صمت الأماكن المقفرة، والذي يقضي الليل أحيانًا في الصلاة أو يبقى في عزلة للصلاة عند الفجر، هو نفس الشخص الإلهي البشري الذي يجلس على مأدبة مع الناس من كل نوع. نفس القلب الذي يحب العلاقة الحميمة المطلقة مع الآب بالروح القدس يرغب في رفقة الناس، ولا يحتقرها أبدًا ، ولا حتى على المائدة.

هذه الحقيقة هي لحسن الحظ اليوم تعليمية وتوجيهية، فهناك أشخاص يأكلون أثناء مشاهدة التلفزيون وهم على طاولة المائدة، بالكاد يتبادلون بعض الكلمات أو ينقدون فلان وفستان فكم بالاحرى بدلاً من ذلك علينا الاسترخاء، وزرع لحظات الفرح والبهجة، ليكون الرب حاضر بيننا!

نحتاج ان نراجع هذا الجانب من حياتنا اليومية ونطلب من الروح القدس أن نفهم كيف يمكن أن نكون أداة لفرح وسلام ونتبادل ألأخبارالإيجابية عندما نجلس على المائدة