موعظة الاحد الثالث بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"لاَ تَظُنُّوا أَنِّي جِئْتُ لأُلْقِيَ سَلاَمًا عَلَى الأَرْضِ. مَا جِئْتُ لأُلْقِيَ سَلاَمًا بَلْ سَيْفًا." (متى 10. 34)

"Denkt niet, dat Ik vrede ben komen brengen op aarde; Ik ben geen vrede komen brengen, maar het zwaard" ( Matteüs 10, 34)

Jezus kwam niet om oorlogen tussen broeders te veroorzaken, maar om een ​​boodschap van liefde en verlossing te brengen. Hij stuurde zijn discipelen niet om het zwaard te dragen, maar vrede (Matteüs 5.9; 10.12-13), vergeving (Matteüs 6.14-15), verzoening (Matteüs 5.23-26), zachtmoedigheid (Matteüs 5.39-42; 10, 16) en liefde voor anderen. Vijanden (Mattheüs 5.43-48). Maar tegenover deze prachtige boodschap van goedheid kunnen mensen op twee manieren reageren: het Evangelie verwelkomen of het verwerpen. Degenen die zich met geweld tegen het evangelie en zijn evangelisten verzetten, veroorzaken breuk en verdeeldheid. Dit kan ook binnen hetzelfde gezin gebeuren.
Jezus kwam om het zwaard van Gods oordeel te dragen dat goed van kwaad scheidt, degenen die in Hem geloven en degenen die Hem afwijzen. Het Woord van God is als een zwaard dat de diepten van ieder mens doorboort, hen veroordeelt en de oprechtheid van hun bedoelingen openbaart (Hebreeën 4:12-13). Geconfronteerd met deze radicale keuze, voor of tegen Christus, moet de discipel bereid zijn het kruis van scheiding van familieleden te dragen en Christus te volgen. Het is een kwestie van leven of dood. Om het eeuwige leven te verwerven, moet je bereid zijn het tijdelijke leven te verliezen. Christus is de God die meer geliefd moet worden dan wie dan ook, en zelfs meer dan hijzelf. De taal van Jezus is begrijpelijk voor degenen die geloven dat God de doden opwekt en eeuwig leven geeft aan degenen die vanwege Christus hun leven hebben verloren.

لم يأتِ يسوع لإثارة حروب بين الإخوة، بل ليحمل رسالة محبة وخلاص. لم يرسل تلاميذه ليحملوا السيف، بل السلام (متى 5. 9؛ 10. 12-13)، والغفران (متى 6. 14-15)، والمصالحة (متى 5. 23-26)، والوداعة (متى 5. 39-42؛ 10، 16) ومحبة الآخرين. الأعداء (متى 5. 43-48). ولكن في مواجهة رسالة الخير الرائعة هذه، يمكن للناس أن يتفاعلوا بطريقتين: الترحيب بالإنجيل أو رفضه. أولئك الذين يعارضون الإنجيل والمبشرين بعنف ينتجون التمزق والانقسام. ويمكن أن يحدث هذا أيضًا داخل نفس العائلة.
لقد جاء يسوع ليحمل سيف دينونة الله الذي يفصل بين الخير والشر، المؤمنين به والذين يرفضونه. إن كلمة الله هي بمثابة سيف يخترق أعماق كل إنسان ويدينهم ويكشف عن صدق نواياهم (عب 4. 12-13). في مواجهة هذا الاختيار الجذري، مع المسيح أو ضده، يجب أن يكون التلميذ على استعداد لتحمل صليب الانفصال عن أفراد الأسرة واتباع المسيح. إنها مسألة حياة أو موت. ولكي تحصل على الحياة الأبدية يجب أن تكون على استعداد لخسارة الحياة الزمنية. المسيح هو الله الذي ينبغي أن يُحَب أكثر من أي شخص آخر، وحتى أكثر من نفسه. لغة يسوع مفهومة لأولئك الذين يؤمنون أن الله يقيم الأموات ويعطي الحياة الأبدية لأولئك الذين فقدوا حياتهم بسبب المسيح.