موعظة الاحد الثالث بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

"فَمَدَحَ السَّيِّدُ الوَكِيلَ الخَائِن، لأَنَّهُ تَصَرَّفَ بِحِكْمَة. فَإِنَّ أَبْنَاءَ هذَا الدَّهْرِ أَكْثَرُ حِكْمَةً مِنْ أَبْنَاءِ النُّورِ في تَعَامُلِهِم مَعَ جِيلِهِم." (لوقا 16. 8)

“De heer prees het in de onrechtvaardige rentmeester dat hij met overleg had gehandeld, want de kinderen van deze wereld handelen onderling met meer overleg dan de kinderen van het licht.” (Lukas 16. 8)

Jezus presenteert ons in het evangelie van Lucas 16:1-12 een gelijkenis die moeilijk te begrijpen en te accepteren is. De Meester prijst de agent van de verrader die de titel van agent van onrecht verdient, omdat hij werkelijk een dief is prees hem niet voor alle situaties, maar alleen voor deze gedraging. “Omdat hij verstandig handelde”, om zich voor te bereiden op zijn toekomst nadat hij uit het bureau was gezet.
Jezus vertelt de gelijkenis en wil dat we ons concentreren op de betekenis ervan en niet op de letterlijkheid en details ervan. We mogen het oorspronkelijke doel niet uit het oog verliezen en ons concentreren op secundaire zaken die ons tot niets leiden.
De meester ontdekt het verraad van de agent, en de agent wordt geconfronteerd met een voldongen feit. Hij zit diep in de problemen en er is niets dat kan worden gedaan. Wat doet hij in het licht daarvan? Zal hij eruit gezet worden? Is het allemaal voorbij?
Hij gebruikte het geld van zijn meester op intelligente wijze om de vriendschap en vriendelijkheid van de schuldenaren te verwerven en zo uit deze hachelijke situatie te komen.
Iets is pas een probleem als we het als een probleem benaderen, maar grijpen we de kans aan en gebruiken we die in ons voordeel? Alle problemen kunnen worden overwonnen: de oplossing bestaat, ook al is deze anders dan we hadden verwacht of gewild.
Hier vond de verraderlijke agent een ‘innovatieve oplossing’ en veranderde het probleem in een kans. Om deze reden prijst Jezus hem in zijn woorden over de rentmeester: “Toen prees de Heer de ontrouwe rentmeester.”
Jezus roept mij op om van een probleem een ​​kans te maken. Als ik met een probleem wordt geconfronteerd, vraag ik mezelf af: “Waartoe roept God mij op? Wat moet ik over mezelf ontdekken en veranderen?”
Als je een probleem hebt, kun je er een kans en een zegen van maken.

يسوع يقدم لنا في انجيل لوقا 16. 1-12 مثل صعب الفهم والقبول، فالسيد يمدح وكيل الخائن الذي يستحق لقب وكيل الظلم فهو لص فعلا ولكنه مدحه ليس على كل المواقف ولكن فقط علي تصرفه الاخير “لأَنَّهُ تَصَرَّفَ بِحِكْمَة” للتحضير لمستقبله بعد طرده من الوكاله.
يسوع يروي المثل ويريدنا ان نركز على مغزاه وليس علي حرفيته وتفاصيله. فعلينا ان لا نتيه عن الهدف الاصلي ونركز في فرعيات التي لا تقودنا لشيء.
السيد اكتَشفَ خيانة الوكيل والوكيل أصبح امام الامر الواقع، فهو واقع في مشكلة وورطة فليس هناك ما يمكن القيام به. ماذا يفعل امام ذلك؟ سيتم طرده خارجا؟ كل شيء انتهى؟
فاستعمل مال سيده بذكاء لكسب صداقة وودية المديونين ليخرج من هذا المأزق.
المشكلة هي مشكلة طالما اعتبرناها هكذا: ولكن هل نستغل الفرصة ونستخدمها لصالحنا؟ كل المشاكل يمكن التغلب عليها: الحل موجود، حتى لو كان مختلفا عن ما كنا نتوقع او نريد.
هنا الوكيل الخائن وجد”حلا مبتكرًا”، المشكلة حَوَلَها الى فرصة. لهذا السبب يسوع في كلامه عن الوكيل، يمدحه “فَمَدَحَ السَّيِّدُ الوَكِيلَ الخَائِن”.
يسوع يدعوني: ان أُحول المشكلة إلى فرصة. امام المشكلة أسأل نفسي: “ماالذي يدعوني الله أن أفعله؟ ما الشيء الذي يجب ان اكتشفه، أُغيره فيَّ؟.
فإذا عندك مشكلة …فممكن ان تجعلها فرصة، بركة، ونعمة.