موعظة الاحد الرابع بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

"وَكَانَ جُمُوعٌ كَثِيرَةٌ سَائِرِينَ مَعَهُ، فَالْتَفَتَ وَقَالَ لَهُمْ: «إِنْ كَانَ أَحَدٌ يَأْتِي إِلَيَّ وَلاَ يُبْغِضُ أَبَاهُ وَأُمَّهُ وَامْرَأَتَهُ وَأَوْلاَدَهُ وَإِخْوَتَهُ وَأَخَوَاتِهِ، حَتَّى نَفْسَهُ أَيْضًا، فَلاَ يَقْدِرُ أَنْ يَكُونَ لِي تِلْمِيذًا. وَمَنْ لاَ يَحْمِلُ صَلِيبَهُ وَيَأْتِي وَرَائِي فَلاَ يَقْدِرُ أَنْ يَكُونَ لِي تِلْمِيذًا.”(لوقا 14. 25-26)

“Toen talloze mensen met Hem meetrokken, keerde Hij zich om en zei tot hen: Als iemand naar Mij toekomt, die zijn vader en moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja zelfs zijn eigen leven niet haat, kan hij mijn leerling niet zijn.”(Lucas 14, 25-26)

Jezus kijkt hen in het gezicht en zet de zaken recht.
Dit vers betekent dat we vrij blijven. Want als we overmatig aan iemand of iets gebonden zijn, bestaat het gevaar dat we de vrijheid verliezen. Dat wil zeggen dat we iets anders vóór ons verlangen stellen (Jezus).
Jezus legt het zo uit: Wil je echt leven? Wees vrij! Er is geen andere mogelijkheid.
We moeten niet opgeven als we geconfronteerd worden met pijn of lijden: “Als iemand zijn kruis niet draagt en Mij volgt, kan hij mijn leerling niet zijn.” (Lukas 14, 27). Hoe vaak zeggen mensen niet: “Het is moeilijk.” Dat klopt, alles is moeilijk voordat het gemakkelijk wordt!
Toen je op de basisschool zat, leken sommige dingen onmogelijk. En nu? Toen u voor het eerst met de auto reed, leek het u niet moeilijk?
We mogen de vermoeidheid en het lijden van vandaag ons er niet van weerhouden het geluk van morgen te bereiken. Je moet nooit zeggen: “Het is moeilijk!”, maar jezelf altijd afvragen: “Wat zullen de resultaten en consequenties zijn als je deze moeilijkheden vermijdt?”
Het is beter om in het begin een beetje te lijden dan je hele leven te lijden.
Jezus zegt: “Is het moeilijk om Mij te volgen? Ja! Maar als je de moed hebt om het te doen, zul je ontdekken hoe mooi het is.” Dus: “laten we onze berekeningen goed uitvoeren voordat we Jezus volgen”.
Het kruis betekent daarom leven zoals Jezus: vrij, gelukkig, zelfs wetende dat de wereld tegen ons zal zijn. Wat kiezen wij?

يسوع ينظر وجها لوجه بهم ويضع الأمور في نصابها

هذه الآية تعني ان نبقى احرار. لأنه عندما نكون مرتبطين، بمعنى التعلق بشخص أو شيء، الخطر هو أن تَفقُد حُريَتِك، اي، ان تضع شيء آخر قَبلَ رسالتك (يسوع)

يسوع يُوَضِح: تريدون أن تحيوا حقا؟ كونوا احرار! ليست هناك إمكانية أخرى

لا تتراجع بسبب الألم أو المعاناة: “وَمَنْ لاَ يَحْمِلُ صَلِيبَهُ وَيَأْتِي وَرَائِي فَلاَ يَقْدِرُ أَنْ يَكُونَ لِي تِلْمِيذًا” (لوقا 14. 27). كم مرة يقول الناس، “انه أمر صعب”. هذا صحيح، كل شيء صعب قبل ان يصبح سهل!

عندما كُنتَ في المدرسة الابتدائية، كان يبدو لك ان هناك أشياء مستحيلة؟ والآن؟ وعندما أخذت سيارة للمرة الاولى ألم يبدو الامر صعبا؟

لا تدع تعب ومعانات اليوم تمنعك من تحقيق سعادة الغد. لا تقول أبداً: “إنه أمر صعب!”، ولكن دائما إسأل نفسك: “ما هي النتائج والعواقب اذا تَجَنَبْتُ هذه الصعوبات؟”

من الأفضل أن تعاني قليلا في البداية من ان تعاني مدى الحياة

يسوع يقول: “صعبُ هو ان تَتْبَعني؟ نعم. ولكن إذا كان لديك الشجاعة للقيام بذلك، فسوف تكتشف كم هو رائع”. ولذا “أحسب حساباتك جيدا – – قبل أن تتبع يسوع.”

اذا الصليب يعني العيش مثل يسوع: احرار، سعداء، ولكن اعلم أن العالم سيكون ضدنا. فماذا نختار؟