موعظة الاحد الرابع بعد القيامة للاب سعدي خضر

"طَعَامِي أَنْ أَعْمَلَ مَشِيئَةَ الَّذِي أَرْسَلَنِي وَأُتَمِّمَ عَمَلَهُ" (يوحنا 4. 34)

“Mijn voeding is het doen van de wil van God, die Mij gezonden heeft, en het volbrengen van zijn werk.”(Johannes 4. 34)

Jezus beschouwt zijn voedsel als het doen van de wil van de Vader. Wat is de wil van God en het werk dat Jezus moet doen? Dat is de mens redding bieden, oftewel hem het leven schenken. Het werk dat Jezus moet doen, is steeds meer mensen tot God trekken. Deze honger wordt door Jezus enorm verrijkt, vergeleken met een enorm tarweveld: “de velden rijp om te oogsten.” (Johannes 4. 35). Met dit voedsel wil Jezus de discipelen ertoe aanzetten om te prediken: “kijk eens rond” (Johannes 4. 35). Kunnen Jezus woorden in ons deze honger opwekken om voedsel te zoeken met een speciale smaak, gekoppeld aan de persoon, missie en impuls van Jezus? Absoluut wel! Het vereist ook dat we leven als kinderen van de Vader, waardoor we ons leven voeden en zijn wil vervullen.

Kunnen we doen wat hij van ons wil? God wil niets anders dan dat er liefde voor elkaar is. Laten we ons dus voeden met de woorden van Jezus die ons ertoe aanzetten om samen met anderen te verkrijgen wat God van ons wil op een manier die ons vrede, vreugde en geluk schenkt. En wij zijn geroepen om op deze manier met Jezus deel te nemen aan ons dagelijks leven, aan de vervulling van het werk van de Vader.

U kunt er zeker van zijn dat de beste manier om ons christendom te realiseren, is door samen te leven en de wil van de Vader te doen in liefde voor elkaar.

يعتبر يسوع أنّ طعامه هو العمل بمشيئة الآب

ما هي إرادة الله والعَمَل الذي يجب أن يُتمّمه يسوع؟ هو أن يُقدّم الخلاص للإنسان، وأن يُعطيه الحياة. هو جذب المزيد والمزيد من الجموع الى الله: هذا الجوع يتزايد بشكل كبير عند يسوع، ويقارن ذلك بحقل هائل من القمح قد “ابْيَضَّتْ لِلْحَصَادِ” (يوحنا 4. 35). بهذا الطعام يسوع يريد أن يُحَرك التلاميذ للتبشير. “ارْفَعُوا أَعْيُنَكُمْ!” (يوحنا 4. 35).

أتستطيع كلمات يسوع هذه ان تحرك فينا هذا الجوع، للبحث عن طعام ذو نكهة خاصة المتعلق بشخص يسوع، ورسالته، واندفاعه؟ بكلّ تأكيد نعم! يتطلّب منّا الأمر أن نعيش نحن أيضاً كوننا أبناء الآب، فنُغذّي هكذا حياتنا بتحقيق إرادته.

هل نستطيع أن نتمّم ما يريده منّا. فالله، في الواقع، لا يريد أكثر من ذلك سوى تحقيق محبته مع الاخر.

فلْنَتَغَذّى إذاً من كلمات يسوع التي تحثنا على العمل مع الاخر لتحقيق ما يريده الله منّا بهذه الطريقة يُشبعنا، يُعطينا سلاماً وفرحاًوسعادة.

ونحن مدعويين لنُساهم هكذا مع يسوع، في حياتنا اليومية ، في إتمام عمل الآب.

تأكد بان الطريقة الفضلى لتحقيق مسيحيتنا هي عيش وتحقيق ارادة الآب مع الأخر بالمحبة.