موعظة الاحد الرابع بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"ثُمَّ أَخَذَ الأَرْغِفَةَ الخَمْسَةَ والسَّمَكَتَيْن، ورَفَعَ نَظَرَهُ إِلى السَّمَاءِ فَبَارَكَ، وكَسَرَ الأَرْغِفَةَ فَنَاوَلَ التَّلامِيْذ، والتَّلامِيْذُ نَاوَلُوا الجُمُوع. فَأَكَلُوا جَمِيْعُهُم وشَبِعُوا، ورَفَعُوا مِنْ فَضَلاتِ الكِسَرِ ٱثْنَتَي عَشْرةَ قُفَّةً مَمْلُوءَة."(متى 14. 19-20)

“Hij nam de vijf broden en de twee vissen, sloeg de ogen ten hemel, en nadat Hij de zegen had uitgesproken, brak Hij de broden die Hij aan zijn leerlingen gaf en de leerlingen gaven ze weer aan het volk. Allen aten tot ze verzadigd waren en aan overgebleven brokken haalde men nog twaalf volle korven op.”( Matteüs 14, 19-20)

Het wonder van het vermenigvuldigen van de broden en de vissen. Als we het aandachtig lezen, is er geen verwijzing naar het “verdubbelen” van het aantal broden of vissen. Jezus neemt de broden, breekt ze en deelt ze uit aan iedereen. Hetzelfde geldt voor vis die voor iedereen “verdeelt”. Dus in plaats van vermenigvuldigen gaat het om het delen.
Met een bekend gebaar bereidt Jezus het voedsel voor: de zegen verwijst naar het geven van God. Het breken van de broden duidt op de voorbereiding voor het uitdelen en tegelijkertijd verdeelt hij de twee vissen onder iedereen. De leerlingen moeten uitdelen.
Het verhaal van dit ongewone uitje wordt in perspectief geplaatst. Aan de bron bevat het de beloften van het Oude Testament: God laat zijn volk nooit in de steek, maar voedt ze. In wezen werd het wonder van Gods gave het centrale werk van de nieuwe gemeenschap, het essentiële ritme ervan, kloppend en kloppend elke keer dat we het Heilig Avondmaal vieren, en de overvloed verkondigen die overvloeit als we het delen.
Vermenigvuldig de broden en vissen niet, maar deel ze. Van het weinige dat we hebben, creëert God een overschot. Een dringende oproep om niet op te geven betekent dat we armoede niet als een onvermijdelijk lot moeten beschouwen, en de armoede van onze middelen als een tekort.

معجزة “تكثير الأرغفة والأسماك”. إذا قرأناها بعناية، لا توجد إشارة “مضاعفة” الأرغفة أو الأسماك. يأخذ يسوع الأرغفة ويكسرها ليوزعها على الجميع. نفس الشيء مع الأسماك التي “تقسم” للجميع. لذلك، بدلاً من الضرب، فإن الأمر يتعلق بالقسمة، وبشكل أكثر دقة، بالمشاركة.
بحركة معروفة، أعد يسوع الطعام: تشير البركة إلى الله الذي يعطي، وكسر الأرغفة إلى التهيئة للتوزيع لكل واحد، وفي نفس الوقت يقسم السمكتين للجميع. سيكون على التلاميذ التوزيع.
تم وضع قصة هذه النزهة غير العادية في منظورها الصحيح. عند المنبع، يحمل وعود العهد القديم: الله لا يترك شعبه أبدًا، بل يغذيهم. في الأساس، أصبحت معجزة عطاء الله العمل المركزي للمجتمع الجديد، وإيقاعه الأساسي، الذي ينبض وينبض في كل مرة نحتفل فيها بالعشاء الرباني، ويعلن الوفرة التي تفيض عندما نتقاسمها.
لا تكثير الأرغفة والأسماك، بل تقاسمها. من القليل الذي لدينا، يخلق الله فائضًا ودعوة ملحة لعدم الاستسلام، يعني ألا نعتبر الفقر قدراً محتوماً، وفقر وسائلنا نقصاً.