موعظة الاحد الرابع بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"رَأَى جَمْعًا كَثِيْرًا، فَتَحَنَّنَ عَلَيْهِم وشَفَى مَرْضَاهُم" (متى 14. 14)

“Toen Hij bij zijn landing dan ook een grote menigte zag, kreeg Hij diep medelijden met hen en Hij genas hun zieken.(Matteüs 14, 14)

Drie onthullende werkworden (zag, medelijden en genas) die vensters openen op Jezus zijn gevoelens, op zijn binnenwereld.

Hij zag een grote menigte, zijn blik viel op ieder afzonderlijk, hij zag ze een voor een. Wat hij ziet en zijn hart bereikt, is hun lijden; en hij heeft medelijden met hen.

Jezus voelt menselijke pijn, lijdt aan de wonden van degenen die hij voor zich ziet. Dit zorgt ervoor dat hij zijn plannen verandert. Hij wilde naar een plek in de wildernis, maar nu dicteert menselijke pijn de agenda. Hij treedt binnen in het lawaai van de menigten, hij gaat de trieste draaikolk van het leven binnen en hij wil ze ontlasten. In de pijn en het lijden van anderen floreren wonderen van barmhartigheid: hun patiënten worden genezen.

Onze grootste schat is een God die mededogen heeft, die voor ons lijdt en onze pijn draagt.

ثلاثة أفعال كاشفة (رَأَى ، تَحَنَّنَ ، شَفَى) تفتح نوافذ على مشاعر يسوع، على عالمه الداخلي.

رأى جَمْعًا كَثِيْرًا، بصره يقع على كل فرد، يراهم واحدًا تلو الآخر. إن ما يراه ويصل إلى قلبه هو معاناتهم: وتَحَنَّنَ عَلَيْهِم.

يشعر يسوع بألم الإنسان، ويعاني من جروح من يراهم أمامه، وهذاما يجعله يغير خططه: لقد أراد الذهاب إلى مكان قفر، لكن ألم الإنسان الآن هو الذي يُملي جدول الأعمال، ويدخل في ضجيج الجموع،ويدخل في دوامة الحياة الحزينة، ويريد ان يخفف عنهم. عند ألم ومعانات الآخر تزدهر معجزات الرحمة: شفى مرضاهم.

أعظم كنز لنا هو إله يتحنن، يتألم من أجلنا ويحمل أوجاعنا.