موعظة الاحد الرابع بعد الصوم للاب سعدي خضر‎ ‎

"لا أسْتَحِق أَنْ تَدْخُلَ تَحْتَ سَقْف بيتي... لكِنْ قُلْ كَلِمَةً فَيَبْرَأَ فَتاي" (لوقا 7. 6-7)

“Ik ben het niet waard dat U in mijn huis komt ... Eén woord van U is genoeg om mijn knecht te genezen”(Lucas 7. 6-7)

Het verhaal van de genezing van de dienaar van de centurio leert ons dat het niet genoeg is om alleen de Bijbel te kennen, de wet te respecteren en te zeggen: “Heer, Heer”, maar dat men handelingen moet verrichten met liefde en eenvoud van geest en hart. Hier komt het geloof vandaan.
De centurio heeft een blik vol liefde en nederigheid jegens zijn dienaar en Jezus.  Zelfs de Joden die tussen hem en Jezus bemiddelden, spreken over hem als een rechtvaardig man: “Als er één is die verdient dat U hem helpt, is hij het wel!’ zeiden ze. ‘Hij houdt van ons volk en heeft zelfs op eigen kosten een synagoge voor ons laten bouwen.” (Lucas 7. 4-5).
Deze lof wordt geëvenaard door de nederigheid en het geloof van de centurio, die via zijn joodse vrienden de Heer Jezus vraagt ​​ter wille van zijn dienaar, en een van de mooiste geloofsbelijdenissen aflegt: “Ik ben het niet waard dat U in mijn huis komt … Eén woord van U is genoeg om mijn knecht te genezen”(Lucas 7. 6-7)
De kracht van het woord van Jezus werkt zelfs in zijn afwezigheid!  De hoofdman geeft toe dat wanneer liefde in zijn hart is, de werken die van hem komen vol liefde zijn.  Dit is zijn ware geloof.
 En Jezus verwonderde zich over hem: “Nergens in Israël heb Ik iemand ontdekt die zoveel geloof in Mij heeft!”(Lucas 7. 9)
Geloof groeit en bloeit in een land bewoond door liefde.

قصة شفاء عبد قائد المئة تعلمنا بأنه لا يكفي فقط معرفة الكتاب المقدس وإحترام الشريعة والقول “يا رب يا رب”، بل يجب على المرء أنيمارس الأعمال بمحبة وببساطة العقل والقلب. من هنا يأتي الإيمان.
قائد المئة له نظرة مليئة بالحب والتواضع نحو عبده ويسوع. حتى اليهود الذين توسطوا بينه وبين يسوع يتحدثون عنه كرجل صالح: “إِنَّهُيَسْتَحِقٌ أَنْ تَصنَع هذَا مَعَهُ، إنَّهُ يُحِبُّ أُمَّتَنَا، وَهُوَ الذي بَنَى لَنَا الْمَجْمَعَ” (لوقا 7. 4-5).
يقابل هذا الثناء والمدح تواضع وإيمان قائد المئة الذي يطلب من الرب يسوع من خلال أصدقائه اليهود من أجل خادمه، ويصرح بواحدة منأجمل اعترافات الإيمان: “.. “لا أسْتَحِق أَنْ تَدْخُلَ تَحْتَ سَقْف بيتي… لكِنْ قُلْ كَلِمَةً فَيَبْرَأَ فَتاي”” (لوقا 7. 6-7).
قوة كلمة يسوع تعمل حتى في غيابه! يعترف قائد المئة أنه عندما يكون الحب في قلبه، فإن الأعمال التي تأتي منه مليئة بالحب. هذا هوإيمانه الحقيقي.
وقد تعجب يسوع به: “لَمْ أَجِدْ وَلاَ فِي إِسْرَائِيلَ مثل هذا الإِيمَانً!”(لوقا 7. 9)
الإيمان ينبت ويُزهر في أرض يسكنها الحب.