موعظة الاحد الخامس بعد القيامة للاب سعدي خضر

"وَفِيمَا هُمْ سَائِرُونَ فِي الطَّرِيقِ قَالَ لَهُ وَاحِدٌ: يَا سَيِّدُ، أَتْبَعُكَ أَيْنَمَا تَمْضِي. "فَقَالَ لَهُ يَسُوعُ: لِلثَّعَالِبِ أَوْجِرَةٌ، وَلِطُيُورِ السَّمَاءِ أَوْكَارٌ، وَأَمَّا ابْنُ الإِنْسَانِ فَلَيْسَ لَهُ أَيْنَ يُسْنِدُ رَأْسَهُ." (لو 9. 57- 58).

“Terwijl zij onderweg waren, zei iemand tot Hem: Ik zal U volgen, waar Gij ook heen gaat. Jezus sprak tot hem: 'De vossen hebben holen en de vogels hun nesten, maar de Mensenzoon heeft niets waar Hij zijn hoofd op kan laten rusten.” (Lucas 9, 57-58)

Deze man voelde de charme en waarde van een persoon die tegelijkertijd volledig menselijk en goddelijk was. Daarom zei hij tegen hem: “Heer, Ik zal U volgen, waar Gij ook heen gaat” Hij toont zijn bereidheid om Jezus te volgen door de straten vol opgewonden mensen, aangetrokken door de grote wonderen die Hij verrichtte: allerlei soorten genezingen, het uiten van verhelderende woorden en de belofte van een leven na dit leven. Hem volgen is natuurlijk de moeite waard!
Het antwoord van Jezus aan hem wordt gekenmerkt door harde waarheid, zonder franjes. Zijn leven (en dus ook dat van degenen die hem volgden) werd gekenmerkt door armoede.
Zoals vaak gebeurt, zegt Jezus over zichzelf: “heeft niets waar Hij zijn hoofd op kan laten rusten.” Achter deze uitdrukking schuilt deze waarheid: Jezus leeft vrij van alle bezittingen en biedt ons een levensstijl aan die absoluut noodzakelijk is. Hoe belangrijk is deze keuze vandaag voor mij in een egoïstische samenleving die allerlei ‘koningen’ aanbidt. En U, Heer, biedt mij de “vrijheid van zijn” aan.

هذا الرجل قد شعر بسحر وقيمة الشخص الذي كان إنسانًا كاملاً وإلهيًا في نفس الوقت، ولهذا قال له “يَا سَيِّدُ، أَتْبَعُكَ أَيْنَمَا تَمْضِي.” وهو يبين استعداده لإتباع يسوع في الشوارع المزدحمة بالناس المتحمسين، منجذبًا إلى “الآيات العظيمة” التي صنعها: شفاءات من كل الأنواع، ونطق بكلمات مضيئة، والوعد بحياة ما بعد هذه الحياة. بالطبع إتباعه يستحق كل هذا العناء! يتميز جواب يسوع له بحقيقة قاسية، بلا رتوش. حيث اتسمت حياته (وبالتالي حياة من يتبعه أيضًا) بالفقر.
وكما يحدث غالبًا، يسوع يقول عن نفسه: “لَيْسَ لَهُ أَيْنَ يُسْنِدُ رَأْسَهُ.”. وراء هذا التعبير، توجد هذه الحقيقة: يعيش يسوع متحررًا من كل الممتلكات ويقدم لنا أسلوب حياة للضرورة المطلقة. ما مدى أهمية هذا الاختيار بالنسبة لي اليوم! في مجتمع أناني يَعْبُد كل أنواع “المُلك”. وانت يارب، تقدم لي “حرية الوجود”.