موعظة الاحد السادس بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

"فَلَمَّا رَآهُ يَسُوعُ قَدْ حَزِنَ، قَالَ: مَا أَعْسَرَ دُخُولَ ذَوِي الأَمْوَالِ إِلَى مَلَكُوتِ اللهِ!"(لوقا 18. 24)

“Toen Jezus dit zag, zei Hij: hoe moeilijk is het voor degenen die geld hebben het Koninkrijk Gods binnen te gaan!”(Lucas 18, 24)

Een uiterst harde uitdrukking! Niet alleen in de oren van de discipelen die reageren door duidelijk hun verbijstering te tonen: “Wie kan dan nog gered worden?”(Lucas 18, 26). Als we dit serieus nemen, kan het ons ook niet onverschillig laten, die van welzijn een essentiële regel hebben gemaakt.
Niemand ontkent dat iedereen recht moet hebben op een waardig leven, maar feit is dat men vaak niet de noodzakelijke of zelfs maar de winst probeert na te streven. Nee, want het overbodige wordt ook nagestreven. Ook als dat betekent dat degenen die de kosten betalen de minder bedeelden en de armen op wier honger men speculeert zijn. En misschien is dat niet altijd bewust maar wel in navolging van de gemeenschappelijke trend.
Maar als christenen kunnen we niet als een struisvogel leven door de kop in het zand te steken om dit niet te zien. Dit woord daagt ons persoonlijk uit en dwingt ons onze ‘rijkdommen’ te herzien en het risico te lopen dat ze een ernstig obstakel worden voor onze ontmoeting met God.
Er bestaat het gevaar van ‘rijkdom’, aangezien het in de val lopen ervan een obstakel wordt voor totale openheid voor God en anderen. Deze woorden van het Evangelie nodigen ons uit om rijkdom te veranderen van een obstakel naar het opstijgen naar het eeuwige leven. Om zo anderen te dienen en onszelf ervan te bevrijden, omdat het volgen van Jezus concreet en waarlijk betekent: het verwijderen van de afgoden die de ruimte en tijd van ons leven in beslag nemen. Hetgeen een obstakel vormt op de weg naar het Koninkrijk van God.

تعبير قاسٍ للغاية، وليس فقط في آذان التلاميذ الذين يتفاعلون بإظهار حيرتهم بوضوح “فَمَنْ يَسْتَطِيعُ أَنْ يَخْلُصَ؟”(لوقا 18. 26). وإذا أُخذنا هذا الأمر على محمل الجد، فلا يمكن أن نكون غير مبالين حتى نحن، الذين جعلوا من الرفاهية قاعدة أساسية
لا أحد ينكر أنه يجب الاعتراف بحق كل فرد في حياة كريمة. لكن الحقيقة هي أنه في كثير من الأحيان لا يكون الربح الضروري أو حتى مجرد الربح الذي يحاول المرء تحقيقه، بل هو الزائد عن الحاجة حتى لو كان أولئك الذين يدفعون التكاليف هم الأقل ثراءً، والفقراء الذين يصارع المرء على جوعهم، ربما دون تفكير. حيث نتبع الاتجاه السائد.
لكن لا يمكننا كمسيحيين أن نسمح لأنفسنا برفاهية العيش مثل “النعامة” التي تخفي رأسها حتى لا ترى. هذه الكلمة تتحدانا شخصيًا، وتجبرنا على مراجعة “ثرواتنا” وخطر أن تصبح عائقًا خطيرًا أمام لقائنا مع الله
هناك الخطر من “الغنى” حيث أن الوقوع في شِرْكِه يصبح عائقا على الانفتاح الكامل على الله والاخر، كلمات الانجيل تدعوني لأحوله من عقبة إلى سلم للارتقاء الى الحياة الابدية ولخدمة الآخرين، وتحرير نفسي منه. لأن إتباع يسوع بشكل ملموس وحقيقي يعني إزالة الأصنام التي تشغل مساحة وزمان حياتنا، والتي تشكل عقبة في الطريق إلى ملكوت الله