موعظة الاحد السادس بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"لأَنَّ ٱبْنَ الإِنْسَانِ أَيْضًا لَمْ يَأْتِ لِيُخْدَم، بَلْ لِيَخْدُم، ويَبْذُلَ نَفْسَهُ فِداءً عَنْ كَثِيرين"(مرقس 10. 45)

“want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.” (Marcus 10,45).

Dienst: Dit is de gewaardeerde naam voor grote liefde. Dit is de nieuwe geheime naam van de beschaving, de beschaving van de liefde, zoals Jezus bevestigt: “want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden…”

Jezus presenteert het concept en de waarheid van de meest verrassende, meest revolutionaire en zelfbepalende persoon, woorden die ons in de war brengen: God is mijn dienaar!

Jezus sneed oude ideeën over God en mens af en gooide ze weg

God is niet alleen Heer en Meester van het universum wiens knieën trillen voor Zijn troon, maar Hij is ook degene die buigt aan de voeten van Zijn kinderen, Hij omgordt zichzelf met een handdoek, wast de voeten en geneest wonden.

Als God onze dienaar wordt, wie zal dan onze meester zijn? Dit is de enige manier om iedereen ten dienste te staan.

الخدمة: هذا هو الاسم الصعب للحب الكبير. هذا هو الاسم الجديد، الاسم السري للحضارة، حضارة الحب. في الواقع، كما يؤكد يسوع: “لأَنَّ ابْنَ الإِنْسَانِ أَيْضًا لَمْ يَأْتِ لِيُخْدَمَ بَلْ لِيَخْدِمَ …”. يسوع يقدم مفهوم وحقيقة الأكثر مثير للدهشة، والأكثر ثوروية ويُعَرِف عن شخصه. كلمات تجعلنا نشعر بالدوران: الله خادمي!

قصْقصَ وبعثر الأفكار القديمة عن الله والإنسان: الله ليس فقط رب وسيد الكون التي ترتجف الركبتين امام عرشه، لكنه هو ايضا الذي ينحني عند قدمي ابناءه، يتأزر بمنشفة ويغسل القدمين، ويداوي الجروح.

إذا كان الله اصبح خادمنا، فمن سيكون السيد؟ هذه الطريقة الوحيدة لكي نكون في خدمة الجميع