موعظة الاحد السادس بعد الصوم للاب سعدي خضر

"يَاسَيِّدِي،أَنْأُبْصِرَ!." (مر 10. 51)

"Meester, ik wil zo graag kunnen zien!" (Markus 10. 51)

Onmiddellijk voor dit antwoord van de blinde Bartimeüs, vroeg Jezus hem: “Wat wil je dat Ik voor je doe?” Zoals sommige commentatoren zeggen, is dit de fundamentele vraag die Jezus ons in al zijn lering vandaag de dag stelt. Daarom is het aan ons om het antwoord te geven aan Bartimeüs, die ieder van ons vertegenwoordigt, omdat hij geen naam heeft.
Wat houdt het verzoek tot herstel van het gezichtsvermogen in? Het betekent eigenlijk dat je je die innerlijke blik realiseert die het licht van de doop is.
Alleen als we de mogelijkheid hebben van “nieuwe ogen”, ogen die de hele werkelijkheid op een christelijke manier zien, (het zichtbare en het onzichtbare) zullen we een dimensie van het leven binnengaan die echt, diepgaand en grotendeels sereen is.
Het werkwoord “dat ik zie” betekent “opkijken” of “opnieuw zien”. Ja, de Heer weer zien is de bron van mijn leven, de bron van mijn vrede en vreugde. Dat is wat voor mij van waarde is.
Geloof en het licht van de doop is omhoog kijken: naar de gekruisigde die uit de dood opgestaan ​​is. Hij die mij bevrijdt van alle ware kwaad en mij vrede toont in dit leven en perfect geluk in het hiernamaals.

مباشرة قبل هذه الإجابة التي قدمها بَارْتِيمَاوُسُ الأَعْمَى، سأله يسوع: “مَاذَا تُرِيدُ أَنْ أَصْنَعَ لَكَ؟”. كما يقول بعض المفسرين، هذا هوالسؤال الأساسي الذي يطرحه يسوع علينا اليوم أيضًا من خلال كل تعاليمه. لذلك، الأمر متروك لنا لنجعل إجابة بَارْتِيمَاوُسُ الذي يمثل كلواحد منا لأنه لا يحمل إسماً.
ماذا يعني طلب استعادة البصر؟ يعني في الأساس إدراك تلك النظرة الداخلية التي هي نور المعمودية.
فقط إذا ملكنا إمكانية “العيون الجديدة”، العيون التي ترى كل الواقع بطريقة مسيحية: المرئي وغير المرئي، ندخل بعدًا من الحياة الحقيقيةوالعميقة والهادئة إلى حد كبير.
الفعل “أَنْ أُبْصِرَ” يعني “النظر الى العلى” أو “لرؤية مرة أخرى”. نعم، إن رؤية الرب مرة أخرى هو مصدر حياتي، ومصدر سلاميوفرحي: هذا ما له قيمة لي.
الإيمان ونور المعمودية هو ان تنظر الى العلى: إلى المصلوب القائم من بين الأموات الذي يحررني من كل شر حقيقي ويظهر لي السلام فيهذه الحياة والسعادة الكاملة في الآخرة.

الاب سعدي خضر