موعظة الاحد السابع بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

لأَنَّكُمْ تَرَكْتُمْ وَصِيَّةَ اللهِ وَتَتَمَسَّكُونَ بِتَقْلِيدِ النَّاسِ: غَسْلَ الأَبَارِيقِ وَالْكُؤُوسِ، وَأُمُورًا أُخَرَ كَثِيرَةً مِثْلَ هذِهِ تَفْعَلُونَ”(مرقس 7. 8)

“Gij laat het gebod van God varen en houdt vast aan de overlevering van mensen: kruiken en bekers afwassen en meer van dergelijke dingen doet ge.” (Marcus 7, 1-9)

We zijn zeer bedreven in het verzoenen van de problemen van het leven volgens onze parameters. Zelfs het gebod van God – het gebod van de liefde – maken we berekeningen om onszelf te verdedigen als we beseffen dat het van ons verlangt dat we onszelf geven, buiten onszelf treden en de logica van dienstbaarheid naleven.
Het verwijt dat Jezus maakt, is hetzelfde als het verwijt van een moeder. Het is vernietigend maar drager van de waarheid. Zijn krachtige afwijzing van allerlei soorten tradities en formaliteiten opent de deur naar een leven dat werkelijk wordt gezien als een oproep tot zelfgave en tot dienstbaarheid aan de mens die leeft voor de glorie van God.
Buiten dit verhardt ons hart, het is niet in staat de ernst van ons egoïsme te onderkennen. Ons geest raakt in de war en verdedigt zichzelf door te rechtvaardigen, uit te buiten en op alle mogelijke manieren te proberen zich ‘goed’ te voelen tegenover God en tegenover de anderen.
O Heer, ontmasker onze bekrompenheid en laat ons leven in de zon van uw waarheid! Amen

نحن ماهرون جدًا في معرفة كيفية التوفيق بين الأمور الحياتية وفقًا لمقاييسنا، حتى وصية الله – وصية المحبة – نعمل فيها حسابات للدفاع عن أنفسنا عندما ندرك أنه يَتَطلب منا أن نبذل ذواتنا، وأن نخرج من ذواتنا، وأن نعيش منطق الخدمة!

إن عتاب يسوع هو مثل عتاب الأم: قاسي ولكنه حامل للحقيقة. إن رفضه الحازم للتقاليد والشكليات من كل نوع يفتح الباب أمام الحياة التي يُنظر إليها على أنها حقيقة دعوة إلى بذل الذات، إلى خدمة الإنسان الذي يعيش لمجد الله

خارج هذا الشيء يصبح قلبنا قاسيًا، غير قادر على إدراك خطورة أنانيتنا، ويصبح ذهننا مشوشًا ويدافع عن نفسه من خلال التبرير، والاستغلال، ومحاولة الشعور بكل الطرق “إننا نحن على صواب” أمام الله والآخرين. .

يا رب، اكشف لنا ضيق أفقنا، واجعلنا نعيش في شمس حقك! آمين