موعظة الاحد السابع بعد العنصرة للاب سعدي خضر

َقَالَ لَهُمْ: لاَ تَحْمِلُوا شَيْئًا لِلطَّرِيقِ: لاَ عَصًا وَلاَ مِزْوَدًا وَلاَ خُبْزًا وَلاَ فِضَّةً، وَلاَ يَكُونُ لِلْوَاحِدِ ثَوْبَانِ." (لو 9. 3)

"En Hij vermaande hen: 'Neemt niets mee voor onderweg: geen stok, geen reiszak, geen voedsel en geen geld; niemand van u mag dubbele kleding hebben." (Lucas 9, 3)

Door de hele Bijbel heen is armoede een synoniem voor kwaad: een teken van onrechtvaardigheid en een gevolg van zonde. De evangelist Lukas benadrukt echter de noodzaak: “Zo kan niemand van u mijn leerling zijn, als hij zich niet losmaakt van al wat hij bezit.”(Lucas 14, 33) En “niets nemen” zodat we radicaal kunnen leven in het volgen van Christus, bevrijd van de hebzuchtige bezittingen en de belastende accumulatie die de effectiviteit van de evangelisatie verstikken.
Waarom dit aandringen? Ten eerste vanwege de armoede en solidariteit van Jezus zelf: “hoe Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij rijk zoudt worden door zijn armoede.” (2 Korintiërs 8, 9). Geïncarneerd in een volk, onder de nederigen der aarde, koos hij deze staat om liefde uit te drukken, voor wie armoede niet langer een vloek was, zoals in het Oude Testament, maar een “teken” van het Koninkrijk, en daarom een ​​zegen. Zo was het voor hem, en zo moet het voor christenen van alle tijden zijn. Hoe kan discipelschap gecombineerd worden met een jaloerse en hebzuchtige gehechtheid aan vluchtige rijkdom die het hart gevangen houdt en verhindert dat het liefheeft? In feite worden de vrijheid van liefde en de stevigheid van het geloof geboren in een nuchtere en zelfverzekerde scheiding van de dingen en van onszelf.
Wie zal ons geloven als we tegelijkertijd laten zien dat we angstig leunen op de valse zekerheid die de roede biedt in plaats van op het hout van het kruis? En wie zal ons geloven als we zekerheid meer zoeken in geld dan in eerlijke relaties gefundeerd op God’s vertrouwen.

في كل الكتاب المقدس، الفقر مرادف للشر، وعلامة على الظلم ونتيجة للخطية. ومع ذلك، يصر الإنجيلي لوقا على ضرورة “فَكَذلِكَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْكُمْ لاَ يَتْرُكُ جَمِيعَ أَمْوَالِهِ، لاَ يَقْدِرُ أَنْ يَكُونَ لِي تِلْمِيذًا.” (لوقا 14. 33) و”عدم أخذ أي شيء” لكي نتمكن من العيش بشكل جذري في اتباع المسيح، متحررين من التملك الجشع والتراكم المرهق الذي يخنق فعالية التبشير.
لماذا هذا الإصرار؟ بداية، بسبب فقر يسوع نفسه وتضامنه، حيث “أَنَّهُ مِنْ أَجْلِكُمُ افْتَقَرَ وَهُوَ غَنِيٌّ، لِكَيْ تَسْتَغْنُوا أَنْتُمْ بِفَقْرِهِ.” (2 كور 8، 9). وإذ تجسد في شعب، بين متواضعي الأرض، اختار هذه الحالة للتعبير عن المحبة، التي لم يعد الفقر بالنسبة له لعنة، كما في العهد القديم، بل “علامة” للملكوت، وبالتالي بركة. هكذا كان الأمر بالنسبة له، وهكذا يجب أن يكون الأمر بالنسبة للمسيحيين في كل العصور. فكيف يمكن الجمع بين التلمذة والتعلق الغيور والجشع بالغنى الزائل الذي يسجن القلب ويمنعه من المحبة؟ في الواقع، في الانفصال الرصين والواثق عن الأشياء وعن أنفسنا تتولد مجانية المحبة وصلابة الإيمان.
من سيعطي مصداقية لكلماتنا إذا أظهرنا، في الوقت نفسه، بحياتنا أننا نتكئ بقلق على الأمان الزائف الذي توفره العصا أكثر من الاعتماد على خشب الصليب، أو إذا كنا نبحث عن الأمان أكثر في المال من العلاقات الصادقة المبنية على الثقة بالله؟.