موعظة الاحد الثامن بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"فَقَالُوا لَهُ: لَيْسَ عِنْدَنَا ههُنَا إِلاَّ خَمْسَةُ أَرْغِفَةٍ وَسَمَكَتَانِ." (متى 14. 17)

“Doch zij antwoordden: “Wij hebben hier niet meer dan vijf broden en twee vissen.”(Matteüs 14, 17)

Zeker, vijf broden en twee vissen zijn weinig voor vijfduizend man. Maar het maakt niet uit! Jezus weegt niet, hij rekent niet volgens onze maten. Je moet presenteren wat je voor hem hebt en hij is klaar!
Zijn handen nemen, zegenen, breken en geven. De werkwoorden zijn dezelfde als die van de eucharistie (de heilige mis), het avondmaal. Het zijn de werkwoorden die verwijzen naar de cirkel van liefde! Hier is geen afsluiting in bezit, maar openheid voor delen en ruilen in het geschenk. Dit is het brood dat onze honger stilt! Dit is het voedsel dat ons leven vult met waarheid en schoonheid!
We zijn voor God geschapen en alleen Hij kan ons tevreden stellen.
Het echte wonder dat de evangelist onder onze aandacht wil brengen, is niet de magische beweging van Jezus die manden met broden vult met lieve woorden. Het echte wonder is delen, het is het gebroken brood dat de honger stilt van degenen die naar het Woord van God luisteren, het is de nieuwe logica van liefde, gift en broederschap die ons bevrijdt van de slavernij van het bezit en van de angst om te hebben.
Het wonder van de vermenigvuldiging van de vijf broden en de twee vissen is een uitnodiging om te delen met onze behoeftige broeders en zusters.

بالتأكيد، خمسة أرغفة وسمكتين هي قليلة لخمسة آلاف رجل. ولكن لا يهم! يسوع لا يزن، لا يحسب وفقا لمعاييرنا. عليك أن تقدم ما لديك أمامه وهو جاهز!

يديه تٓأخذ، تُبارك، تٓكسر وتُعطي. الأفعال هي نفسها في الإفخارستيا (القداس)، العشاء الرباني. فهي الأفعال التي تشير إلى دائرة الحب،هنا لا إنغلاق في الامتلاك، الانفتاح على المقاسمة والتبادل في العطية. هذا هو الخبز الذي يشبع جوعنا! هذا هو الطعام الذي يملأ حياتنا من الحقيقة والجمال! نحن خلقنا من اجل الله وهو فقط يستطيع أن يشبعنا.

المعجزة الحقيقية التي يريد الإنجيلي جلب اهتمامنا، ليس الحركة السحرية ليسوع مع صيغة كلام لطيفة يملأ السلال من الأرغفة. المعجزة الحقيقية هي المقاسمة، هو الخبز المكسور الذي يشبع جوع أولئك الذين يستمعون لكلمة الله، هو المنطق الجديد من الحب والعطاء والأخوةالذي يحرر من عبودية الاستحواذ وقلق الامتلاك

معجزة تكثير الخمسة أرغفة والسمكتين هي دعوى لنا للمقاسمة مع اخوتنا المحتاجين