موعظة الاحد التاسع بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"لأَنَّهُم كانُوا يَقُولُون: إِنَّهُ فَقَدَ صَوَابَهُ!"(مرقس 3. 21)

“want men zei dat Hij niet meer bij zijn verstand was.”(Marcus 3, 21)

Waanzin is een spirituele en mentale toestand die ons afbreekt en ons dwingt de betekenis van het normale leven te heroverwegen. Waanzin kan synoniem zijn met geestelijk onvermogen en overtredingen, maar het is ook synoniem voor lef en het vermogen om risico’s te nemen. Velen beschouwen het als negatief omdat het de norm te boven gaat en in staat is deze te bedreigen en te doorbreken. Waanzin is echter ook de weg naar verandering, de doorgang die de moderniteit in staat stelt het normale leven binnen te dringen en te transformeren waardoor het productief wordt. Elke transformerende daad bevat iets van waanzin, maar ook het onbewuste, emotie en visie. Jezus brengt in de geschiedenis van zijn tijd die dosis waanzin die ons in staat stelt nieuwe dingen te doen en de met gangreen bedekte omstandigheden van fatale normaliteit omver te werpen en te genezen.
De eerste zonde is de zonde die ervoor zorgde dat bedrog en de dood de overhand kreeg en de dood, maar vooral lijden en pijn in de wereld bracht. Bedrog wil nog steeds de geschiedenis definiëren, maar Jezus laat ons een nieuwe houding ten opzichte van mensen en situaties zien. Dit is verontrustend en wordt als krankzinnig beschouwd. Waanzin die niet bang is om naar het kruis te gaan om te redden en tegen de mensheid te zeggen: ‘Ik hou van je’, om ons hart en het aangezicht van de aarde te vernieuwen.

الجنون هو حالة روحية وعقلية تحطمنا وتجبرنا على مراجعة معنى الحياة الطبيعية. يمكن أن يكون الجنون مرادفًا للعجز العقلي، والانتهاك، ولكنه أيضًا مرادف للجرأة، والقدرة على المخاطرة. ويعتبرها الكثير سلبية لأنها تتجاوز القاعدة، وقادرة على تهديدها وكسرها. ومع ذلك، فإن الجنون هو أيضًا الطريق إلى التغيير، وهو الممر الذي يسمح للحداثة بالتغلغل في الحياة الطبيعية وتغييرها، مما يجعلها منتجة. كل فعل تحويلي يحتوي على شيء من الجنون، بالإضافة إلى اللاوعي والعاطفة والرؤية. يجلب يسوع إلى تاريخ عصره تلك الجرعة من الجنون التي تسمح لنا بفعل أشياء جديدة، وقلب وشفاء حالات الغرغرينا المغطاة بالحياة الطبيعية القاتلة.
الخطيئة الأولى، هي التي سمحت للخداع بالسيطرة، وأدخلت الموت ولكن قبل كل شيء المعاناة والألم إلى العالم. لا يزال الخداع يرغب في تحديد التاريخ، لكن يسوع يظهر لنا موقفًا جديدًا تجاه الأشخاص والمواقف. وهذا أمر مقلق ويُعتبر جنونا. جنون لا يخشى الذهاب إلى الصليب ليُخلِّص ويقول للبشرية أنا احبكم، من اجل تجديد قلوبنا ووجه الارض.