موعظة الاحد التاسع بعد العنصرة للاب سعدي خضر

“وَلكِنْ مَنْ جَدَّفَ عَلَى الرُّوحِ الْقُدُسِ فَلَيْسَ لَهُ مَغْفِرَةٌ إِلَى الأَبَدِ، بَلْ هُوَ مُسْتَوْجِبٌ دَيْنُونَةً أَبَدِيَّةً”

"maar als iemand lastert tegen de heilige Geest, krijgt hij in eeuwigheid geen vergiffenis; hij is bezwaard met een eeuwig blijvende zonde." (Marcus 3,29).

Er is een beschuldiging dat Jezus krankzinnig en bezeten is. Zo staat geschreven: “zeiden dat Beëlzebul in Hem huisde en dat Hij door middel van de vorst der duivels de duivels uitdreef.” en “Er huist een onreine geest in Hem.” (Marcus 3, 22, 30)
Het is jammer dat hij die de zieken geneest, als ziek wordt beschouwd; hij die demonen uitdrijft, wordt beschouwd als bezeten door de duivel.
Er is iets demonisch in een persoon wanneer hij zich in zichzelf terugtrekt en het licht van de Heilige Geest afwijst. De beschuldiging van de schriftgeleerden is niet alleen laster, maar ook godslastering. Dat de macht die Christus bezat aan satan toeschrijven wordt, zou betekenen dat we de werking van de Heilige Geest weerstaan ​​en de goddelijke barmhartigheid onwerkzaam maken.
Het enige geval waarin vergeving ineffectief kan zijn, is de weigering om zich te laten vergeven: dit is de zonde tegen de Heilige Geest. Zondigen tegen de Heilige Geest betekent weigeren te geloven dat God de Verlosser aan het werk is in Jezus. Deze weigering is de grootste zonde die een mens kan begaan. Zolang de mens in zo’n situatie van afwijzing blijft, is redding onmogelijk. Er staat geschreven: “Bij niemand anders is dan ook de redding te vinden en geen andere Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden.” (Handelingen 4. 12).
Alleen het geloof in Jezus kan de tragedie van de menselijke situatie wegnemen, anders zal de mens zoals geschreven staat: “in eeuwigheid geen vergiffenis krijgen; hij is bezwaard met een eeuwig blijvende zonde.” (Marcus 3,29).
God vergeeft altijd iedereen! Zonde tegen de Heilige Geest is het weigeren van de vergeving die God aan ons biedt. Als deze weigering van ons voor altijd blijft bestaan, zal de zonde en de daaruit voortvloeiende verdoemenis voor altijd voortduren.

Het is niet God die niet vergeeft; hij is de man die niet vergeven wil worden. Jezus veroordeelt deze “eeuwige” zonde niet om de schriftgeleerden te veroordelen, maar om hen tot bekering op te roepen en hen de ernst te laten zien van wat ze doen. Elke “dreiging” van God in de Bijbel is van dit type, en bereikt zijn effect wanneer het niet uitkomt omdat het tot bekering heeft geleid.

هناك اتهام بأن يسوع هو مجنون وممسوس: “إِنَّ فِيهِ بَعْلَ زَبُول، وإِنَّهُ بِرَئِيسِ الشَّيَاطِينِ يُخْرِجُ الشَّيَاطِين!” و “فِيهِ رُوحٌ نَجِس!” (مرقس 3. 22 و 30)

يا للاسف من يشفي المرضى يحكمون عليه بالمريض. ومن يخرج الشياطين يعتبروه ممسوسًا بالشيطان

يوجد شيء شيطاني في الإنسان عندما ينغلق على نفسه ويرفض نور الروح القدس. إن اتهام الكتبة ليس افتراءً فحسب، بل هو تجديف أيضًا. إن إسناد القوة التي يمتلكها المسيح إلى الشيطان يعني مقاومة عمل الروح القدس وجعل الرحمة الإلهية غير فعالة.

الحالة الوحيدة التي يمكن أن يكون فيها الغفران غير فعال هو رفض السماح لنفسك بقبول المغفرة: هذه هي الخطيئة ضد الروح القدس. إنا لخطيئة ضد الروح القدس تعني رفض الإيمان بأن الله المخلص يعمل في يسوع. هذا الرفض هو أعظم خطيئة يمكن للإنسان أن يرتكبها. طالما بقي الإنسان في حالة الرفض هذه، فإن الخلاص مستحيل. “وَلَيْسَ بِأَحَدٍ غَيْرِهِ الْخَلاَصُ. لأَنْ لَيْسَ اسْمٌ آخَرُ تَحْتَ السَّمَاءِ، قَدْأُعْطِيَ بَيْنَ النَّاسِ، بِهِ يَنْبَغِي أَنْ نَخْلُصَ” (أعمال الرسل 4. 12).

فقط الإيمان بيسوع يمكنه أن يقضي على مأساة الوضع البشري، وإلا “فَلَيْسَ لَهُ مَغْفِرَةٌ إِلَى الأَبَدِ، بَلْ هُوَ مُسْتَوْجِبٌ دَيْنُونَةً أَبَدِيَّةً” (مرقس3. 29).

الله يغفر للجميع دائما. الخطيئة ضد الروح القدس هي رفض المغفرة التي يقدمها لنا الله. إذا استمر رفضنا هذا إلى الأبد، فإن الخطيئة واللعنة ستستمر إلى الأبد.

ليس الله الذي لا يغفر. إنه الانسان الذي لا يريد أن يُغْفَرَ له. لقد استنكر يسوع هذه الخطيئة “الأبدية” ليس لإدانة الكتبة، بل لدعوتهم إلى الاهتداء، موضحًا لهم جدية ما يفعلونه. كل “تهديد” من الله في الكتاب المقدس هو من هذا النوع، ويصل إلى تأثيره عندما لا يتحقق لأنه أدى الى الاهتداء