موعظة الاحد الخامس بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"لأنّهُ كانَ يُعَلّمُ تلاميذَهُ، فيقولُ لهُم: سيُسَلّمُ اَبنُ الإنسانِ إلى أيدي النّاسِ، فيَقتُلونَهُ وبَعدَ قَتْلِهِ بثلاثةِ أيّامٍ يَقومُ. فما فَهِموا هذا الكلامَ، وتَهيّبُوا أنْ يَسألوهُ عَنهُ "(مرقس 9. 31-32)

“want Hij was bezig zijn leerlingen te onderrichten. Hij zeide hun: “De Mensenzoon wordt overgeleverd in de handen der mensen en ze zullen Hem doden; maar drie dagen na zijn dood zal Hij weer opstaan.” Zij begrepen die woorden wel niet, maar schrokken ervoor terug Hem te ondervragen.”(Marcus 9, 31-32)

De discipelen zijn op reis met Jezus en bevinden zich in de vormende fase. Jezus onderwijst hen, kondigt hun het lijden, de kruisiging en de opstanding aan, maar zoals veel leerlingen in de klas overkomt, begrijpen ze het niet of niet goed. Ze zijn ze bang om het aan Jezus te vragen.
De vraag rijst: begrepen ze het echt niet? Want toen de leraar hen vroeg naar het gesprek dat ze onderweg voerden, maakten ze ruzie over wie belangrijker was. Welke positie en welke plek zullen wij innemen? Zouden we kracht krijgen? En Jezus de Leraar geeft hun nog een les, de les van dienstbaarheid. De eerste moet de laatste zijn en de dienaar van allen zijn. Een heel moeilijke taal en vereist een mentaliteitsverandering, niet zoals de wereld denkt. Deze taal van Jezus is hard.
Voor jou en mij houden we er in ons soms verborgen verlangen rekening mee om in het middelpunt van de belangstelling te staan, om op de eerste plaats te staan.
Hoe kunnen wij deze uitnodiging van Jezus verwelkomen? Zijn wij bereid de consequenties te dragen als we Hem volgen op het pad van zelfverloochening en het opnemen van het kruis?.

التلاميذ هم في رحلة مع يسوع، وهم في مرحلة التكوين؛ يعلمهم يسوع، ويعلن لهم الآلام والصلب والقيامة، ولكن كما يحدث للعديد من الطلاب في الفصل، لم يفهموا أو أساؤا الفهم وخافوا أن يسألوا يسوع.
السؤال الذي يطرح نفسه: هل حقا لم يفهموا؟ لأنه عندما سألهم المعلم عن المحادثة التي أجروها على طول الطريق، كان الجدال بينهم حول من هو الأكثر أهمية. وما المنصب والمكانة التي سنشغلها؟ هل سنكون من ذوات السلطة؟ ويسوع المعلم يعطيهم درسًا آخر، درس الخدمة. يجب أن يكون الأول هو الأخير، ويجب أن يكون خادمًا للجميع. لغة صعبة للغاية، وتتطلب تغيير العقلية، وليس كما يعتقد العالم. لغة يسوع هذه قاسية.
بالنسبة لي ولك، في رغبتنا الخفية أحيانًا نأخذ بعين الاعتبار، أن نكون مركز الاهتمام، وأن نكون في المكانات الأولى.
كيف يمكننا أن نرحب بهذه الدعوة من يسوع؟ هل نحن على استعداد لتحمل عواقب اتباعه على طريق إنكار الذات، وحمل الصليب؟اً.