موعظة الاحد السادس بعد العنصرة للاب سعدي خضر

"تَعْلَمُونَ أَنَّ الَّذينَ يُعْتَبَرُونَ رُؤَسَاءَ الأُمَمِ يَسُودُونَهُم، وَعُظَمَاءَهُم يَتَسَلَّطُونَ عَلَيْهِم. أَمَّا أَنْتُم فلَيْسَ الأَمْرُ بَيْنَكُم هكَذا، بَلْ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ فِيكُم عَظِيمًا، فلْيَكُنْ لَكُم خَادِمًا." ( مرقس 10. 42-43)

“Gij weet dat zij die als heersers der volkeren gelden, hen met ijzeren vuist regeren en dat de groten misbruik maken van hun macht over hen. Dit mag bij u niet het geval zijn; wie onder u groot wil worden, moet dienaar van u zijn” (Marcus 10, 42-43)

Deze situatie bestaat nog steeds. Een soortgelijk tafereel herhaalt zich op alle niveaus. Mensen die op een egoïstische wijze aan de macht komen en hun macht misbruiken. Het instinct om te controleren zit diep in het menselijk hart en corrumpeert het. Jezus is geen politiek revolutionair, maar hij wil een revolutie teweegbrengen in de diepten van zijn discipelen. Dit doet Hij door hen een fundamentele wet op te leggen die niet alleen controle en tirannie verbiedt, maar hun samenleving een geheel nieuw uiterlijk en een geheel nieuwe realiteit geeft. Op hen is het principe van toepassing: “al wie zich verheft zal vernederd, maar wie zich vernedert zal verheven worden.”(Lucas 18, 14). Dit principe heeft Christus toegepast in zijn leven en het werkte: “heeft Hij zich vernederd, Hij werd gehoorzaam tot de dood, tot de dood aan een kruis. Daarom heeft God hem hoog verheven en Hem de naam verleend die boven alle namen is”( Filippenzen 2, 8-9).
De dood van Jezus is de grootste daad waarmee hij zijn bediening ten behoeve van de mensheid vervuld. Net zoals God het offer van Zijn Zoon verwelkomde, zo verlangt Hij van iedereen die een verbond met Hem aangaat dat ze voorbereid zijn op soortgelijke Christus-achtige dienst.

هذا الوضع لا يزال قائما. ويتكرر مشهد مماثل على كافة المستويات، حيث هناك رجال يصعدون إلى السلطة بأنانية ويستغلون سلطتهم. إن غريزة السيطرة موجودة بعمق في قلب الإنسان وتُفسده. يسوع ليس ثوريا سياسيا، ولكنه يهدف إلى إحداث ثورة في أعماق تلاميذه، وفرض عليهم قانونا أساسيا لا يمنع السيطرة والطغيان فحسب، بل يمنح مجتمعهم مظهرا وواقعا جديدا تماما. وينطبق عليهم المبدأ: “مَنْ يَرْفَعُ نَفْسَهُ يَتَّضِعُ، وَمَنْ يَضَعُ نَفْسَهُ يَرْتَفِعُ (لوقا 18. 14). هذا المبدأ اختبره المسيح في حياته ونجح: “وَضَعَ نَفْسَهُ وَأَطَاعَ حَتَّى الْمَوْتَ مَوْتَ الصَّلِيبِ. لِذلِكَ رَفَّعَهُ اللهُ أَيْضًا، وَأَعْطَاهُ اسْمًا فَوْقَ كُلِّ اسْمٍ” (فيلبي 2. 8-9).
إن موت يسوع هو أعظم عمل يتمم به خدمته لصالح البشر. وكما رحب الله بذبيحة ابنه، كذلك يطلب من جميع الذين يدخلون في عهد معه أن يكونوا مستعدين لخدمة مماثلة على مثال المسيح.