موعظة الاحد الاول بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

"وَقَالَ لَهُمْ مَثَلًا: «اُنْظُرُوا إِلَى شَجَرَةِ التِّينِ وَكُلِّ الأَشْجَارِ. مَتَى أَفْرَخَتْ تَنْظُرُونَ وَتَعْلَمُونَ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَنَّ الصَّيْفَ قَدْ قَرُبَ. هكَذَا أَنْتُمْ أَيْضًا، مَتَى رَأَيْتُمْ هذِهِ الأَشْيَاءَ صَائِرَةً، فَاعْلَمُوا أَنَّ مَلَكُوتَ اللهِ قَرِيبٌ. اَلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّهُ لاَ يَمْضِي هذَا الْجِيلُ حَتَّى يَكُونَ الْكُلُّ. اَلسَّمَاءُ وَالأَرْضُ تَزُولاَنِ، وَلكِنَّ كَلاَمِي لاَ يَزُولُ."(لوقا 21. 29-33)

Hij maakte een vergelijking en zei: 'Kijkt naar de vijgenboom en naar alle andere bomen; zodra ze uitlopen weet ge, als ge dat ziet, dat de zomer in aantocht is. Zo ook, wanneer ge al deze dingen ziet, weet dan dat het Rijk Gods nabij is. Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht zal niet voorbijgaan, voor dit alles geschied is. Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan.” (Lukas 21, 29-33)

Hij maakte een vergelijking en zei: ‘Kijkt naar de vijgenboom en naar alle andere bomen; zodra ze uitlopen weet ge, als ge dat ziet, dat de zomer in aantocht is. Zo ook, wanneer ge al deze dingen ziet, weet dan dat het Rijk Gods nabij is. Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht zal niet voorbijgaan, voor dit alles geschied is. Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen niet voorbijgaan.” (Lukas 21, 29-33)
Wanneer de Heer aan het einde der tijden terugkeert, zullen er geen boodschappers nodig zijn om de nadering van het Koninkrijk van God aan te kondigen, omdat iedereen het voor zichzelf zal weten door de feiten die ze kunnen waarnemen. Geen enkel rationeel mens heeft hulp nodig om te begrijpen dat de zomer nadert en de bomen uitlopen.
Het Koninkrijk van God zal tot ons komen met dezelfde zekerheid als de zomer. Jezus vertelde ons geen specifieke deadline omdat “niemand de dag en het uur kent behalve de Vader” (Matteüs 24:36; Marcus 13:32). “Maar het woord van onze God houdt in eeuwigheid stand” (Jesaja 40, 8). Wij moeten ons leven erop bouwen. Dit woord geeft ons zekerheid over de komst van de Heer. Het komt zoals het toen kwam. Op dezelfde manier zal het uiteindelijk gebeuren. “Jezus Christus is dezelfde gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid. Laat u niet van de wijs brengen door allerlei vreemde theorieën” (Hebreeën 13, 8-9).
Deze Bijbelse uitdrukking luidt: “Een lamp voor mijn voet is uw woord, een schijnend licht op mijn pad.” (Psalm 119.105) Hij gaf moed en kracht aan talloze mensen. Onze God is een nabije God die, samen met zijn Zoon, het levende Woord, nooit ophoudt dicht bij ons te zijn. Hij blijft onze weg verlichten in de hoop dat zelfs als alles verandert, zijn liefde voor altijd zal blijven bestaan.

“وَقَالَ لَهُمْ مَثَلًا: «اُنْظُرُوا إِلَى شَجَرَةِ التِّينِ وَكُلِّ الأَشْجَارِ. مَتَى أَفْرَخَتْ تَنْظُرُونَ وَتَعْلَمُونَ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَنَّ الصَّيْفَ قَدْ قَرُبَ. هكَذَا أَنْتُمْ أَيْضًا، مَتَى رَأَيْتُمْ هذِهِ الأَشْيَاءَ صَائِرَةً، فَاعْلَمُوا أَنَّ مَلَكُوتَ اللهِ قَرِيبٌ. اَلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّهُ لاَ يَمْضِي هذَا الْجِيلُ حَتَّى يَكُونَ الْكُلُّ. اَلسَّمَاءُ وَالأَرْضُ تَزُولاَنِ، وَلكِنَّ كَلاَمِي لاَ يَزُولُ.”(لوقا 21. 29-33)

عندما يعود الرب في نهاية الزمان لن تكون هناك حاجة للرسل للإعلان عن اقتراب ملكوت الله، لأن الجميع سيدركون ذلك بأنفسهم من خلال الحقائق التي يمكنهم ملاحظتها. لا يحتاج أي إنسان ذي عقل إلى المساعدة لكي يفهم أن الصيف يقترب عندما تنبت الأشجار.
سيأتي ملكوت الله إلينا بنفس اليقين الذي يأتي به الصيف في وقته. لم يخبرنا يسوع بموعد نهائي محدد لأنه “ليس أحد يعرف اليوم والساعة إلا الآب” (متى 24. 36؛ مر 13. 32).
“وَأَمَّا كَلِمَةُ إِلهِنَا فَتَثْبُتُ إِلَى الأَبَدِ” (أش 40. 8). وعلينا أن نبني حياتنا عليها. هذه الكلمة تعطينا اليقين بمجيء الرب. إنه يأتي كما جاء حينها؛ وبنفس الطريقة سيأتي في النهاية. “يَسُوعُ الْمَسِيحُ هُوَ هُوَ أَمْسًا وَالْيَوْمَ وَإِلَى الأَبَدِ. لاَ تُسَاقُوا بِتَعَالِيمَ مُتَنَوِّعَةٍ وَغَرِيبَةٍ” (عب 13. 8-9).
هذا التعبير الكتابي “سِرَاجٌ لِرِجْلِي كَلاَمُكَ وَنُورٌ لِسَبِيلِي.” (مزمور 119. 105)، أعطى الشجاعة والقوة لعدد لا يحصى من الناس. إلهنا هو إله قريب، مع ابنه، الكلمة الحية، لا يتوقف أبدًا عن أن يكون قريبًا منا. ويستمر في إنارة طريقنا على أمل أنه حتى لو تغير كل شيء، فإن حبه يبقى إلى الأبد. آمين