موعظة الاحد السادس بعد عيد الصليب للاب سعدي خضر

“فَلَمَّا سَمِعَ ذلِكَ حَزِنَ، لأَنَّهُ كَانَ غَنِيًّا جِدًّا.”(لوقا 18. 23)

“Maar toen hij dat hoorde, was hij zeer ontdaan, want hij was heel rijk.” (Lukas 18, 23)

Dit verdriet valt op! Het was verbazingwekkend dat hij jong en rijk was, maar toch vervuld was van zoveel verdriet ondanks het feit dat hij een belangrijke positie bekleedde. Dit is toch waar iedereen van droomt en dat hij. Maar dit is het verdriet van degene die de ware schat, beloofd door Jezus, nog niet heeft ontdekt.
Het is verdriet van iemand die zand en klei in zijn handen vindt, omdat hij goud en zilver verkoos boven de wijsheid van God. (Wijsheid 7, 9)
Jezus vraagt ​​om verzaking en radicale verandering van de rijke man, van de discipelen en ook van ons vandaag.
Laat los om vrij en licht te zijn, om te voorkomen dat je verpletterd wordt door de complexiteit van het leven om te voorkomen dat je hoop stelt in materialistische zaken. Jezus vraagt een radicale verandering om het leven niet te vullen met nutteloze dingen.
In feite is datgeen dat waarde aan het leven geeft niet wat je hebt, maar goede keuzes en goede daden.
De schat is nu en hier! Het is een verandering om de logica van Jezus te volgen: het groeit en neemt toe met de mate en hoeveelheid van geven, en niet met de mate en hoeveelheid van het verzamelen en opslaan ervan. Dit is de belofte van Jezus aan zijn discipelen die alles voor hem hebben nagelaten.
Het zijn niet de bekers vol geld die je rijk maken, maar open handen die klaar staan ​​om te geven, zoals de handen van Jezus aan het kruis.
Jezus roept ons op om prioriteit te geven aan het volgen en kiezen van Hem, omdat al het andere vuilnis is, zegt Paulus: “Sterker nog, ik beschouw alles als verlies, want mijn Heer Christus Jezus kennen gaat alles te boven. Om Hem heb ik alles prijsgegeven. Om Christus houd ik alles zelfs voor vuilnis, als het erom gaat Hem te winnen” (Filippenzen 3, 8).

هذا الحزن يجلب النظر!!! فعجبا انه كان شاباً وغنيًا ولديه مكانه مهمة (هذا ما يحلم به كل واحد منا اليوم) ويملأه هذا الحزن!!! إنه حزن أولئك الذين لم يَكتشفوا الكنز الحقيقي، الذي وعد به يسوع.
هو حُزن من يَجد في يديه الرمل والطين، لأنه فَضَّل الذهب والفضة على حكمة الله. (سفر الحكمة 7, 9)
يطلب يسوع إلى التخلي وتغيير جذري، من الرجل الغني، من التلاميذ وأيضًا منا نحن اليوم.
تخلي لتكون حراً وخفيفاً، لتتجنب أن تُسحق من تعقيدات الحياة، وتغيير جذري لكي لا تملأ الحياة من أشياء غير مجدية، لتتجنب وضع الأمل في الأشياء. في الواقع، ما يعطي قيمة للحياة ليس بما تملكه، بل بالخيارات الجيدة والأفعال الجيدة.
الكنز هو الان وهنا! انه التغيير للدخول في منطق يسوع: ينمو ويزداد مع مقياس ومقدار العطاء وليس مع مقياس ومقدار تجميعه وخزنه. هذا هو وعد يسوع بالمزيد لتلاميذ الذين تركوا كل شيء من أجله.
ليست القاصات المليئة بالمال تجعلك ثريا، بل الأيادي المفتوحة المستعدة للعطاء مثل أيدي يسوع على الصليب.
يدعونا يسوع إلى إعطاء الأولوية لاتباعه واختياره، لأن كل شيء آخر، كما يقول بولس، هو نفاية: “بَلْ إِنِّي أَحْسِبُ كُلَّ شَيْءٍ أَيْضًا خَسَارَةً مِنْ أَجْلِ فَضْلِ مَعْرِفَةِ الْمَسِيحِ يَسُوعَ رَبِّي، الَّذِي مِنْ أَجْلِهِ خَسِرْتُ كُلَّ الأَشْيَاءِ، وَأَنَا أَحْسِبُهَا نُفَايَةً لِكَيْ أَرْبَحَ الْمَسِيحَ،”(فيلبي 3. 8).