موعظة عيد الحبل بلا دنس اصلي للاب سعدي خضر

هُوَذَا أَنَا أَمَةُ الرَّبِّ. لِيَكُنْ لِي كَقَوْلِكَ”(لوقا 1. 38)

“Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord.”(Lucas 1. 38)

Wij vieren het feest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria! Zij die de Moeder van de Verlosser zou worden, zou niet eens een ogenblik ten prooi vallen aan de zonde die onze voorouders bevlekte. Zij was zuiver en heilig vanaf het eerste moment in haar leven. Maria laat zich betrekken bij Gods plan: ze beschouwt zichzelf als de ‘dienstmaagd’ van de Heer en aanvaardt volledig zijn wil. Heilige Maria verleent direct haar medewerking om Gods heilsplan uit te voeren. Maria antwoordt prompt en genereus en zo zal zij de eerste “redder” zijn, zozeer zelfs dat zelfs de oorspronkelijke schuld haar niet zal raken. Volkomen onberispelijk zal zij de eerste ‘bloem’ zijn die als menselijk schepsel van de aarde naar de hemel opstijgt en het ideaal wordt van iedere persoon die beantwoordt aan Gods plan: “om heilig en onbevlekt voor Hem te zijn” (Efesiërs. 1. 4). Zij die werd begroet en feitelijk “Begenadigde” was (Lucas 1.28) vervuld van goddelijke gaven, presenteert zichzelf aan ons als een model van het christelijk leven; als een “pelgrim van het geloof”, als de menselijke persoon die altijd ‘ja’ antwoordt op God.

نحتفل بعيد الحبل بلا دنس بمريم: التي أصبحت أم المخلص، لم تكن حتى للحظة واحدة فريسة للخطيئة التي لطخت أسلافنا في الأصل، بل كانت طاهرة ومقدسة منذ اللحظة الأولى من ميلادها. وصولها إلى العالم.
تسمح مريم لنفسها بالمشاركة في مشروع الله: فهي تعتبر نفسها “أمّةُ” الرب وتقبل إرادته بالكامل. وإلى الله الذي يطلب مساعدة المخلوق البشري لتحقيق مشروعه الخلاصي، تستجيب مريم بسرعة وبسخاء: وهكذا ستكون الأولى “المخلصة”، لدرجة أنه لن يمسها حتى الدنس الأصلي
وستكون طاهرة تمامًا، “الزهرة” الأولى التي، ككائن بشري، ترتفع من الأرض إلى السماء، لتصبح المثل الأعلى لكل شخص يستجيب تمامًا لمشروع الله: “لِنَكُونَ قِدِّيسِينَ وَبِلاَ لَوْمٍ قُدَّامَهُ” (را. .أفسس 1. 4). إن تلك التي تم الترحيب بها وكانت بالفعل “مملوءة نعمة” (لوقا 1. 28)، مملوءة بالمواهب الإلهية، تقدم لنا نفسها كنموذج للحياة المسيحية، “كمسيرة حج الايمان”. كالإنسان الذي يجيب الله دائمًا بـ “نعم”