موعظة عيد الدنح للاب سعدي خضر

"ولَمَّا ٱعتَمَدَ الشَّعبُ كُلُّه وٱعتَمَدَ يَسوعُ أَيضًا وكانَ يُصَلِّي، اِنفَتَحَتِ السَّماء، ونَزَلَ الرُّوحُ القُدُسُ علَيه في صورةِ جِسْمٍ كَأَنَّه حَمامَة، وَأَتى صَوتٌ مِنَ السَّماءِ يَقول: أَنتَ ٱبنِيَ الحَبيب عَنكَ رَضِيت."(لوقا 3. 21-22)

“Terwijl al het volk zich liet dopen, en Jezus na zijn doop in gebed was, geschiedde het dat de hemel openging en de heilige Geest in lichamelijke gedaante, als een duif, over Hem neerdaalde, en een stem uit de hemel sprak: 'Gij zijt mijn Zoon, de welbeminde, in U heb ik mijn behagen gesteld."(Lucas 3, 21-22)

De tijd van scheiding of vijandschap tussen God en mensen is voorbij: “de hemel gaat open” en de stem uit de hemel bevestigt dat Jezus de geliefde Zoon is. Het Woord dat de Vader over Jezus uitspreekt, wordt gezegd over de hele mensheid die in Jezus bijeen is en in Hem haar eigen authentieke gezicht vindt, wat volgens Gods oorspronkelijke plan had moeten zijn. Het is “een zeer goede zaak” (Gen. 1, 31), het is Gods welbehagen! En het is de Geest die deze gemeenschap tot stand brengt, die ons ook terugbrengt naar het oorspronkelijke plan; in Jezus kunnen we onszelf weerspiegeld zien en onszelf herkennen als Gods kinderen. In Hem kunnen we ons zelf Gods kinderen normen. In Hem kunnen we met veel hoop en grote vreugde naar onze menselijkheid kijken.
Dank u Heer voor het geschenk van het doopsel, de viering van de gemeenschap is eindelijk met U hersteld. We zullen nooit ophouden u te bedanken omdat u ons in Jezus de mogelijkheid hebt gegeven om “weer te gaan hopen en te leven als kinderen” In Hem, met Hem, voor Hem!

لقد انتهى زمن الانفصال أو العداوة بين الله والناس: “السَّمَاوَاتِ قَدِ اِنفَتَحَت” وصوت من السماء يؤكد أن يسوع هو الابن الحبيب! إن الكلمة التي نطق بها الآب في يسوع، قيلت للبشرية جمعاء المجتمعة في يسوع، والتي وجدت فيه وجهها الأصيل، الذي كان ينبغي أن يكون بحسب خطة الله الأصلية. وهو “حَسَنٌ جِدًّا.” (تك 1. 31)، إنه مسرة الله.! والروح هو الذي يحقق هذه الشركة، والذي يعيدنا أيضًا إلى الخطة الأصلية: في يسوع يمكننا أن نرى أنفسنا ونتعرف على أنفسنا كأبناء، فيه يمكننا أن نذكر الله باسم الآب، وفيه نستطيع أن ننظر إلى إنسانيتنا بأمل كبير وفرح عظيم.
أشكرك يا رب على عطية المعمودية، الاحتفال بالانتماء إليك! لن نتوقف أبدًا عن شكرك لأنك في يسوع أعطيتنا إمكانية “أن نبدأ بالرجاء والعيش كأبناء مرة أخرى” فيه، معه، ومن أجله!