موعظة أحد زيارة والدة الله إلى إليشباع للاب سعدي خضر

"مُبارَكَةٌ أَنتِ في النِّساء! وَمُبارَكَةٌ ثَمَرَةُ بَطنِكِ!" (لوقا 1. 42)

“Gij zijt gezegend onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot.”(Lucas 1, 42)

Na de aankondiging van de engel vertrekt Maria snel richting de berg. Voor Jezus is het de eerste zendingsreis die via zijn moeder wordt ondernomen. Het woord van God gaat van de hemel naar de aarde, van Nazareth naar Jeruzalem, van Jeruzalem naar Judea en naar de uiteinden van de aarde.

In de begroeting van Maria, die Jezus in haar schoot draagt, ontmoeten Elizabeth en Johannes de Verlosser. De aankomst van Maria in het huis van Elizabeth wekt grote verbazing. Elizabeth drukt haar verwondering uit met de woorden die David sprak bij de aankomst van de Ark van het Verbond: ‘Op die manier komt de ark van Jahwe nooit bij mij binnen.'(2 Samuel 6:9)

In Zacharias huis gebeurde hetgeen in Jeruzalem na de opstanding uit de dood: “Het zal geschieden in de laatste dagen, zegt God, dat Ik mijn Geest zal uitstorten over alle mensen: Uw zonen en dochters zullen profeteren”(Handelingen van de Apostolen 2:17).

Elisabeth die vervuld werd met de heilige geweest, kent het geheim van Maria en verkondigt haar: “Gezegend ben jij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van je baarmoeder”. God zegende Maria met de volheid van alle zegeningen die in Christus zijn.

Maria wordt beschouwd als de ark van het Verbond van het Nieuwe Testament. In haar schoot draagt ​​zij namelijk de Heilige, de openbaring van God, de bron van elke zegen, de voornaamste oorzaak van de vreugde van de verlossing en het centrum van de nieuwe cultus.

De begroeting van Maria zorgt ervoor dat Johannes de Doper zich verheugt. De tijd van verlossing is de tijd van vreugde.

Elizabeth’s loflied eindigt met de woorden die Maria verheerlijken: “Zalig zij die geloofd heeft, dat tot vervulling zal komen wat haar vanwege de Heer gezegd is.” Maria werd de moeder van Jezus omdat ze het woord van God gehoorzaamde.

De geschiedenis van Israëls redding begint met een daad van geloof; Abraham vertrekt met zijn onvruchtbare vrouw naar een onbekend land, alleen, omdat God hem roept en hem een ​​gezegend nageslacht belooft (Genesis 12). De geschiedenis van de verlossing van de wereld begint met een daad van geloof. Maria gelooft het woord van de Heer: maagd, wordt de moeder van God.

De eerste zaligspreking van het evangelie van Lucas is de verheerlijking van het geloof van Maria. Het geloof is de deugd die Maria vergezelde op haar reis en haar diep wortelde in Gods heilsplan.

.

بعد بشارة الملاك، انطلقت مريم نحو الجبل مُسرِعَةً. بالنسبة ليسوع، هذه هي الرحلة التبشيرية الأولى التي يقوم بها من خلال والدته. كلمة الله تنتقل من السماء إلى الأرض، من الناصرة إلى أورشليم، ومن أورشليم إلى اليهودية وإلى أقاصي الأرض
في تحية مريم التي تحمل يسوع في رحمها، تَلْتَقي إليشباع ويوحنا بالمخلص. إن وصول مريم إلى بيت أليصابات يثير مفاجأة كبيرة، وتُعرب إليشباع عن تعجبها بالكلمات التي قالها داود عند وصول تابوت العهد: “كَيْفَ يَأْتِي إِلَيَّ تَابُوتُ الرَّبِّ؟” (2 صم 6. 9)
في بيت زكريا حدث ما سيحدث في أورشليم بعد قيامة الرب. “في الأيام الأخيرة، يقول الرب، أسكب روحي على كل إنسان، فيتنبأ بنوكم وبناتكم” (أعمال الرسل 2. 17)