موعظة احد ولادة يوحنا للاب سعدي خضر

“اسْمُهُ يُوحَنَّا”( لوقا 1. 63)

“Johannes zal hij heten” (Lucas 1, 63)

De zoon zal niet bij zijn vader’s naam Zacharias heten maar Johannes. Zacharias herinnert ons eraan dat God zijn volk niet vergeet. Zijn naam betekent eigenlijk ‘God herinnert zich’. Zijn zoon kan nu niet langer “God herinnert” worden genoemd, omdat Gods beloften zijn vervuld. De profetische boodschap van Johannes demonstreert Gods barmhartigheid en mededogen. De naam Johannes betekent: “God had mededogen”,“want Hij heeft zijn volk bezocht en het verlost. Een reddende kracht heeft Hij ons verwekt,
in het huis van David zijn dienaar, zoals Hij van oudsher had voorzegd bij monde van zijn heilige profeten” (Lucas 1, 68-70)
De naam van elk kind geeft de identiteit en boodschap weer. Geeft uw naam vandaag uw identiteit en uw missie in het leven aan? En als u dit ontdekt, zult u uw boodschap dan eerlijk en trouw naleven? En zult u voor God zingen voor wat Hij u heeft gegeven zoals Zacharias deed? Vergeet niet dat God medelijden had met Zacharias en zijn vrouw Elizabeth door hen Johannes te geven in de laatste dagen van hun leven. Denken wij vandaag de dag aan Gods tussenkomst in het leven van Zacharias? Met de Heer begint het leven elke dag! Ik hoop dat je Gods tederheid in je leven kunt ontdekken.

لن يسمى الابن باسم أبيه زكريا ولكن يوحنا. زكريا يذكرنا بأن الله لا ينسى شعبه. اسمه يعني في الواقع “الله تذكّر”. ابنه، الآن لا يمكن ان يسمى “الله تذكّر”، لأنه تم الوفاء بوعود الله. الرسالة النبوية ليوحنا تُبَيّن رحمة وحنان الله. لأنه يسمى يوحنا، يعني “الله تحنّن”: “لأَنَّهُ افْتَقَدَ وَصَنَعَ فِدَاءً لِشَعْبِهِ، وَأَقَامَ لَنَا قَرْنَ خَلاَصٍ فِي بَيْتِ دَاوُدَ فَتَاهُ. كَمَا تَكَلَّمَ بِفَمِ أَنْبِيَائِهِ الْقِدِّيسِينَ الَّذِينَ هُمْ مُنْذُ الدَّهْرِ” (لوقا 1. 68-70).

الاسم يشير الى هوية ورسالة المولود. فهل اسمك اليوم يدل على هويتك ومهمتك بالحياة؟ وإن اكتشفت ذلك فهل تعيش رسالتك بصدق وأمانة؟ وتُنشد لله بما أعطاه لك مثل زكريا؟ لا تنسى ان الله تحنّن على زكريا وإليصابات بإعطائهم يوحنا في آخر أيام حياتهم.
فهل نفكر نحن اليوم في تدخل الله في حياة زكريا؟ مع الرب تبدأ الحياة كل يوم! أتمنى لك أن تكتشف حنان الله في حياتك.