موعظة احد تقديس البيعة للاب سعدي خضر

"فَأَجَابَ سِمْعَانُ بُطْرُسُ وقَال: أَنْتَ هُوَ المَسِيحُ ٱبْنُ اللهِ الحَيّ!" (متى 16. 16)

“Simon Petrus antwoordde: “Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.”(Matteus 16. 16)

Wij moeten, net als Petrus, belijden dat Christus de Zoon van de levende God is. Wij volgen niet onze grillen en meningen en hoe wij de kerk willen. De heiligheid van de kerk is onze geloofsbelijdenis, dat wil zeggen dat Christus de Zoon van de levende God is. Dit vormt de basis van het geloof en de rots van het geloof.
Als er tegenwoordig verschillende meningen en andere overtuigingen bestaan, is het geloof van de christen binnen de kerk gebaseerd op zijn geloof en zijn erkenning dat Christus de Zoon van de levende God is. Door dit feit te betwijfelen erodeert de fundamenten van de Kerk.
Dit feit verdedigen doe je niet met fanatisme of minachting van de ander omdat hij/zij die waarheid niet heeft gerealiseerd, maar door deze waarheid te leven als effectieve kinderen van God in het naleven van het woord van het Evangelie. Dit doe je door het goede voorbeeld te geven en de ander lief te hebben, ongeacht hun geloofsovertuiging of geslacht.

من أجل أن تكون الكنيسة مقدسة لابدّ من إعتراف بطرس، فنحن عندما نعيش كمسيحيين ونذهب إلى الكنيسة فعلينا أن نعترف مثل بطرس بأن المسيح هو ٱبْنُ اللهِ الحَيّ.

لا نتبع أهوائنا وآرائنا وكيف نريد الكنيسة، وإنما قداسة الكنيسة هي بإعترافنا بالإيمان بأن المسيح هو ابن الله الحي، وهذا يشكل أساس الإيمان وصخرة الإيمان. اليوم إذا كان هناك آراء مختلفة وقناعات أخرى، فقناعة المسيحي الذي هو داخل الكنيسة مؤسسة على إيمانه واعترافه بأن المسيح هو ٱبْنُ اللهِ الحَيّ.

والتشكيك بهذه الحقيقة هي نَخرٌ في أساسات الكنيسة. الدفاع لا يكون بالتعصب ولا بإحتقار الآخر لعدم إدراكه هذه الحقيقة، وإنما بعيش هذه الحقيقة كأبناء الله الفعّالين في عيش كلمة الإنجيل وإعطاء المثل الصالح ومحبة الآخر مهما كان معتقده أو جنسه.