موعظة عيد الميلاد للاب سعدي خضر

َهذِهِ لَكُمُ الْعَلاَمَةُ: تَجِدُونَ طِفْلًا مُقَمَّطًا مُضْجَعًا فِي مِذْوَدٍ"(لوقا 2. 12)

“En dit zal voor u een teken zijn: gij zult het pasgeboren kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe.”(Lucas 2, 2-12)

Ja, allereerst werd de belangrijkste aankondiging uit de geschiedenis aan de herders gegeven. Niet in de eerste plaats aan de machtigen van de aarde, maar aan de kleinsten. Aan degenen die, in die samenleving, niet veel voorstelden. “En de glorie van de Heer, zegt de tekst, omringde hen met licht”. Zelfs voor hen, die de buitengewone ervaring beleven van het doorstaan ​​van de ontberingen van de natuur en het trotseren van de kou van de nacht, is er een geruststellend woord: “Vreest niet”, dat we in de Bijbel lezen!
Dan de aankondiging van zijn diepe identiteit, vergezeld van vreugde: “want zie, ik verkondig u een vreugdevolle boodschap die bestemd is”.
Het gaat over wie de Messias is van Davidische afkomst (geboren in zijn stad. “Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David.” Hij die redt van de zonde, van het kwaad en van de dood.Tenslotte “het teken”. Het is verbazingwekkend: het tegenovergestelde van kracht en macht. “Het teken” is een kind dat zo arm en hulpeloos is dat hij niet eens een wieg heeft. Ze plaatsten hem in een kribbe.
Elke pracht en praal, elke trots, en elke arrogantie wordt verslagen door dit teken: “een kind vinden, in doeken gewikkeld en liggend in een kribbe.”. Dit is grote nederigheid. Jezus, jij, Emmanuel, God-met-ons, met mij, leer mij het geheim van de vreugde die ligt op de paden van eenvoud van hart en leven.

نعم، أولاً، أهم إعلان في التاريخ أُعطي للرعاة. ليس لأقوياء الأرض وسلاطينها، ولكن للصغار، لأولئك الذين – في هذا النوع من المجتمع – ليس لهم إلّا قيمة قليلة جدًا. “وَمَجْدُ الرَّبِّ – يقول النص – أَضَاءَ حَوْلَهُمْ”
حتى بالنسبة لهم، الذين لديهم الخبرة المذهلة التي تتحمل صعوبة الطبيعة ويتحدَّون برد الليالي، هناك كلمة مطمئنة:”لاَ تَخَافُوا” التي نقرأها في الكتاب المقدس!
ثم الإعلان لهويته العميقة المصحوب بفرح: فَهَا أَنَا أُبَشِّرُكُمْ بِفَرَحٍ عَظِيمٍ. يتعلق الأمر بمن هو المسيح من أصل داود (المولود في مدينته) “أَنَّهُ وُلِدَ لَكُمُ الْيَوْمَ فِي مَدِينَةِ دَاوُدَ مُخَلِّصٌ هُوَ الْمَسِيحُ الرَّبُّ”: الذي يخلص من الخطية، من الشر، من الموت وأخيرا “العلامة”. هي مذهلة: عكس القوة، والسلطة. “العلامة” هي طفل فقير وعاجز لدرجة أنه لا يملك حتى مهدًا! ووضعوه في مذود للحيوانات
كل غرور، كل كبرياء، وكل غطرسة تهزمها هذه العلامة: طِفْلًا مُقَمَّطًا مُضْجَعًا فِي مِذْوَدٍ! هذا التواضع الكبير
يا يسوع، أنت عمانوئيل، الله معنا، علمني سر الفرح الذي يكمن في دروب بساطة القلب والحياة