موعظة عيد إرتفاع الصليب للاب سعدي خضر

"فَإِنَّ كَلِمَةَ الصَّلِيبِ عِنْدَ الْهَالِكِينَ جَهَالَةٌ، وَأَمَّا عِنْدَنَا نَحْنُ الْمُخَلَّصِينَ فَهِيَ قُوَّةُ اللهِ،" (1 كو 1. 18)

“Want de prediking van het kruis is dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor hen die gered worden, voor ons, is zij Gods kracht.”(1 Korintiërs 1, 18)

Het feest van de verhoging van het Heilig Kruis is het feest van de oneindige liefde die Jezus aan ons heeft gemanifesteerd door zijn leven te offeren op het hout van het kruis. In de evangelie van Johannes wordt ons een kostbare lezing gegeven van het mysterie van het kruis, namelijk Gods liefde: “Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.” (Johannes 3, 16)

Het is de viering van het mysterie van het kruis dat Christus, van een instrument van schande en marteling, omgevormd heeft tot een instrument van verlossing. De meest diepgaande formulering van dit mysterie komt voor in de brief van Paulus aan de Filippenzen 2, 8-9: “heeft Hij zich vernederd, hij werd gehoorzaam tot de dood, tot de dood aan een kruis. Daarom heeft God hem hoog verheven

en Hem de naam verleend die boven alle namen is”.

Evangelisatie, uitgevoerd door de apostelen, is de presentatie van “de gekruisigde Christus”.

St. Paulus zegt: “Maar wij verkondigen een gekruisigde Christus”( 1 Korintiërs 1, 23), “Mij moge God ervoor bewaren op iets anders te roemen dan op het kruis van onze Heer Jezus Christus”( Galaten 6, 14).

Ook wij kunnen bidden: “In niets anders zullen wij roemen dan in het kruis van Christus Jezus, onze Heer: Hij is onze verlossing, ons leven en onze opstanding. Door Hem zijn wij gered en bevrijd.”

Hier is ons geloof, hier is onze redding! Dit is de reden waarom elk gebed van ons, elke actie van ons begint met het kruisteken. Het helpt ons de oneindige liefde van God, Vader, Zoon en Heilige Geest te herinneren, te vieren, te verwelkomen en te beleven, zoals Jezus ons aan het kruis heeft gedemonstreerd.

إن عيد إرتفاع الصليب المقدس هو عيد المحبة اللامتناهية التي أظهرها لنا يسوع عندما بذل حياته على خشبة الصليب حيث الانجيلي يوحنا يقدم قراءة ثمينة لسر الصليب، أي سر محبة الله: “لأَنَّهُ هكَذَا أَحَبَّ اللهُ الْعَالَمَ حَتَّى بَذَلَ ابْنَهُ الْوَحِيدَ، لِكَيْ لاَ يَهْلِكَ كُلُّ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ، بَلْ تَكُونُ لَهُ الْحَيَاةُ الأَبَدِيَّةُ.”( يو 3. 16)

إنه الاحتفال بسر الصليب الذي حوله المسيح، من أداة العار والعذاب، إلى أداة خلاص. إن الصيغة الأكثر عمقا لهذا السر موجودة في رسالة بولس إلى أهل فيلبي 2. 8-9: “وَإِذْ وُجِدَ فِي الْهَيْئَةِ كَإِنْسَانٍ، وَضَعَ نَفْسَهُ وَأَطَاعَ حَتَّى الْمَوْتَ مَوْتَ الصَّلِيبِ. لِذلِكَ رَفَّعَهُ اللهُ أَيْضًا، وَأَعْطَاهُ اسْمًا فَوْقَ كُلِّ اسْمٍ”

التبشير الذي قام به الرسل هو تقديم “المسيح المصلوب”

يقول القديس بولس: “وَلكِنَّنَا نَحْنُ نَكْرِزُ بِالْمَسِيحِ مَصْلُوبًا” (1 كو 1. 23)، “فَحَاشَا لِي أَنْ أَفْتَخِرَ إِلاَّ بِصَلِيبِ رَبِّنَا يَسُوعَ الْمَسِيحِ” (غل 6. 14)