موعظة عيد انتقال والدة الله بالنفس والجسد إلى السماء للاب سعدي خضر

"وَفِيمَا هُوَ يَتَكَلَّمُ بِهذَا، رَفَعَتِ امْرَأَةٌ صَوْتَهَا مِنَ الْجَمْعِ وَقَالَتْ لَهُ: طُوبَى لِلْبَطْنِ الَّذِي حَمَلَكَ وَالثَّدْيَيْنِ اللَّذَيْنِ رَضِعْتَهُمَا. أَمَّا هُوَ فَقَالَ: بَلْ طُوبَى لِلَّذِينَ يَسْمَعُونَ كَلاَمَ اللهِ وَيَحْفَظُونَهُ.”(لوقا 11. 27-28)

"Terwijl Hij zo aan het spreken was, verhief een vrouw uit de menigte haar stem en riep Hem toe: 'Gelukkig de schoot die U gedragen heeft en de borsten die U hebben gevoed.' Maar Hij sprak: 'Veeleer gelukkig die naar het woord van God luisteren en het onderhouden."(Lucas 11, 27-28)

Onze Moeder Maria ontving veel verdiensten, omdat ze haar hele leven gehoorzaam was, luisterde en mediteerde over het Woord van God.
De genade en grootsheid van Maria vloeien niet alleen voort uit haar fysieke moederschap, maar uit de voltooiing en vervulling van Gods wil. Ze is niet alleen gezegend omdat ze fysiek de moeder van Jezus is, maar omdat ze luisterde en het woord in haar hart en geest accepteerde en het boven alles plaatste terwijl ze ernaar werkte en ernaar leefde.
Ze volbracht Gods wil omdat ze de plaats dicht bij haar Zoon innam, vooral aan het kruis, ook al begreep ze niet altijd de gevolgen en resultaten.
Deze plek bij Jezus is voor iedereen beschikbaar: het vereist alleen het vermogen om naar het woord van God te luisteren, het te accepteren en ernaar te handelen, dat wil zeggen om zijn wil in ons te vervullen.
Maria heeft een bijzondere plaats in het leven van de gelovige vanwege haar trouw, aanvaarding van het Woord en vervulling van Gods wil in haar leven. Luisteren naar het Woord van God en ernaar handelen is de weg waardoor ook wij gekwalificeerd worden om naar hemelse heerlijkheid te gaan.

امنا مريم نالت استحقاقات كثيرة، لأنها كانت مطيعة ومصغية ومتأملة طوال حياتها لكلمة الله.
فإن نعمة وعظمة مريم لا تنبع فقط من اموميتها الجسدية، ولكن بتكميل وتحقيق ارادة الله. هي لها الطوبى لا لأنها فقط ام يسوع جسديا ولكن لانها استمعت وقبلت الكلمة في قلبها وعقلها وجعلتها فوق كل شيء حيث عَملَت بها وعاشتها.
كَمَّلَت ارادة الله لانها اخذت المكان القريب من ابنها وخاصة عند الصليب، على الرغم من انها لم تفهم دائما العواقب والنتائج.
وهذا المكان بقرب يسوع هو متاح للجميع: يتطلب ذلك فقط القدرة على الاستماع وقبول والعمل بكلمة الله، اي تحقيق ارادته فينا.
مريم لها مكان مميز في حياة المؤمن لأمانتها وقبولها الكلمة وتحقيق ارادة الله في حياتها. فالاستماع إلى كلمة الله والعمل بها هو الجواز الذي من خلاله نصبح نحن أيضًا مؤهلين للانتقال إلى المجد السماوي