موعظة احد القيامة للاب سعدي خضر

"لاَ تَنْدَهِشْنَ! أَنْتُنَّ تَطْلُبْنَ يَسُوعَ النَّاصِرِيَّ الْمَصْلُوبَ. قَدْ قَامَ! لَيْسَ هُوَ ههُنَا." (مرقس 16. 6)

"Schrik maar niet! Jullie zoeken Jezus uit Nazaret, die gekruisigd is. Maar Hij is opgestaan uit de dood. Hij is hier niet."(Marcus 16. 6)

Markus de evangelist herinnert ons eraan hoe belangrijk de zeer nauwe band tussen de menswording, het kruis en de verrijzenis is. Voor de opstanding, Bij de verrijzenis mogen we de herinnering aan de menswording en de kruisiging niet verliezen, omdat ze vertellen over de specificiteit van de verkondiging van de verrijzenis.
Het “goede nieuws” is niet dat een persoon stierf en weer tot leven kwam, maar dat de Zoon van God – die een mens onder de mensen werd en die zijn hele leven uit liefde gaf – de dood overwon!
Het kruis en de verrijzenis zijn twee onafscheidelijke pijlers, omdat de ene de vrucht en de werkelijkheid van de andere onthult.
Het kruis en de opstanding gaan altijd samen. We kunnen niet over het een praten zonder het ander. De opstanding van Jezus verklaart dat het leven gegeven uit liefde sterker is dan de dood, en dat het leven gegeven in Gods hand de dood verslaat.
En als u nog steeds omringd bent door mist, als stuiptrekkingen u belemmert bij het stappen, als het u onmogelijk lijkt, als u door angst wordt overvallen; vat dan moed en wees niet bang en luister naar het goede nieuws van de engelen: de Heer leeft! De Heer is opgestaan! Vandaag, voor jou!
Wees niet bang, laat dit licht en deze schoonheid de steen verscheuren die op het graf van je hart is geplaatst, zodat vandaag je opstanding zal zijn!

يذكرنا مرقس الإنجيلي بمدى أهمية الإرتباط الوثيق بين التجسد والصليب والقيامة. أمام القيامة يجب علينا أن لانفقد ذكرى التجسدوالصلب، لأنهما يخبران بخصوصية إعلان القيامة.

“الأخبار السارة” ليست أن الشخص مات وعاد للحياة ، لكن إبن الله – الذي أصبح إنسانًا بين الناس والذي بذل حياته كلها من أجل الحب- إنتصر على الموت!

الصليب والقيامة هما ركيزتان لا تفترقان، لأن الواحدة تبين ثمر وحقيقة الأخرى.

الصليب والقيامة يسيران معًا دائمًا. لا يمكن التحدث عن أحدهما دون الآخر.

قيامة يسوع تعلن أن الحياة المعطاة من أجل الحب أقوى من الموت، وأن الحياة المسلمة بيد الله تُهزم الموت.

وإذا كنت لا تزال محاط بالضباب، إذا كان التشنج يعرقل خطواتك، إذا بدا لك الأمر مستحيلاً، إذا كان الخوف يخيم عليك، فتشجع ولا تخفوأستمع إلى بشارة الملائكة: الرب حي! لقد قام الرب! اليوم ، من أجلك!

لا تخف، دع هذا النور وهذا الجمال يدخرج الحجر الموضوع على قبر قلبك فيكون الْيَوْمَ قيامة لك!

المسيح قام …. حقا قام

الاب سعدي خضر