موعظة عيد العنصرة للاب سعدي خضر

وَأَمَّا مَتَى جَاءَ ذَاكَ، رُوحُ الْحَقِّ، فَهُوَ يُرْشِدُكُمْ إِلَى جَمِيعِ الْحَقِّ" (يو 16. 13)

“Maar wanneer die zal komen, de Geest der waarheid, het zal u in al de waarheid leiden”(Johannes 16. 13)

De geest die de leerlingen zullen ontvangen, zal hen de diepe waarheden die Jezus heeft gesproken doen begrijpen. En zelfs nog dieper, het zal hen de persoon van Jezus doen begrijpen die de “Waarheid” is. Zo zullen ze in staat zijn hun persoonlijke geschiedenis en die van de wereld te lezen; en Gods boodschappen en tekenen van zijn aanwezigheid in de wereld.
De heilige geest blijft altijd bij de discipelen waardoor ze: de werkelijkheid kunnen zien door de ogen van Jezus, zijn voorbeeld met liefde en standvastigheid kunnen volgen, de heilige geest kan ze waarschuwen voor de geest van leugens en snode, en bedrieglijke complotten aan het licht brengen.
De heiligen, Christenen die gehoorzaam aan de Geest der Waarheid, waren en zullen het tastbare bewijs zijn van Zijn aanwezigheid en werkzaamheid in ons bestaan.
Kom, O Geest van waarheid! Verlicht mijn geest en mijn hart, zodat ik God en mijn broeders in zuiverheid en liefde kan naderen. Amen

الروح الذي سيحصل عليه التلاميذ سيجعلهم يفهمون الحقائق العميقة التي قالها يسوع، وحتى بشكل أعمق، سيجعلهم يفهمون شخص يسوع الذي هو “الحقيقة”: وبالتالي سيكونون قادرين على قراءة تاريخهم الشخصي وتاريخ العالم، ورسائل الله وعلامات وجوده في العالم.

يبقى الروح دائمًا مع التلاميذ، فيجعلهم قادرين على رؤية الواقع بأعين يسوع، وأن يحذو حذوه بمحبة وثبات، ويحذرهم من روح الكذب،ويكشف عن المؤامرات الشائنة والمضللة.

إن القديسين (المسيحيين)، المطيعين لرُوحُ الْحَقِّ، كانوا وسيكونون البرهان الملموس على حضوره وفعاليته في وجودنا.

تعال يا روح الحق، وأنر ذهني وقلبي، لأتمكن من الاقتراب من الله وإخوتي في الطهارة والمحبة. آمين