موعظة عيد العنصرة (حلول الروح القدس على التلاميذ) للاب سعدي خضر

َأَمَّا الآنَ فَأَنَا مَاضٍ إِلَى الَّذِي أَرْسَلَنِي، وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يَسْأَلُنِي: أَيْنَ تَمْضِي؟ لكِنْ لأَنِّي قُلْتُ لَكُمْ هذَا قَدْ مَلأَ الْحُزْنُ قُلُوبَكُمْ."(يوحنا 16. 5-6)

“Thans ga Ik naar Hem die Mij gezonden heeft, en toch vraagt niemand van u Mij: waar gaat Gij heen? Omdat Ik u dit gezegd hebt, is uw hart vol droefheid.”(Johannes 16. 5-6)

Het verdriet van de discipelen is begrijpelijk. Een verdriet dat voortkomt uit de angst om Jezus te verliezen, om de betekenis te verliezen die Jezus aan hun leven gaf. Het is een vertrek, afwezigheid, leegte en gemis dat Jezus achterlaat. Hoe vaak in het leven hebben we te maken met dit gemis, met deze leegte? Bovendien worden in de menselijke ervaring fysieke scheiding en afstand gecombineerd met de betekenis van verlatenheid en eenzaamheid. Maar Jezus zegt dit niet! In feite herhaalt hij en legt hij uit dat dit vertrek noodzakelijk is voor de komst van de Trooster: “het is goed voor u dat Ik heenga; want als Ik niet heenga, zal de Helper niet tot u komen. Nu Ik wel ga, zal Ik Hem tot u zenden” (Johannes 16.7)
Ook al waren zijn woorden dubbelzinnig en onbegrijpelijk voor de apostelen, Jezus vertelt ons echter dat de Trooster alleen door de ervaring van afwezigheid tot ons kan komen. Zo zal zijn aanwezigheid onder ons blijven en zal de kracht van de Heilige Geest “voor de wereld het overtuigend bewijs leveren van wat zonde, gerechtigheid en oordeel is” (Johannes 16. 8). De levengevende en verlichtende aanwezigheid van de Heilige Geest zal ons in staat stellen de zonde te beseffen als een verraad van de liefde die voortkomt uit ongeloof, de rechtvaardigheid als een houding van gehoorzaamheid aan God om rechtvaardig te zijn voor Hem, en het oordeel opgevat als de vernieuwing van de geschiedenis door de nederlaag van het kwaad. We ervaren allemaal dat Jezus, die naar de Vader is opgestegen, meer dan ooit aanwezig is in onze geschiedenis en in ons leven. We kunnen ons realiseren dat Hij aanwezig is in ons leven en in de levens van de mensen om ons heen. Laten we, onder leiding van de Heilige Geest, ware getuigen zijn van zijn aanwezigheid..

إن حزن التلاميذ مفهوم، وهو حزن ينشأ من الخوف من فقدان يسوع، ومن فقدان المعنى الذي أعطاه يسوع لحياتهم. إنه رحيل، وغياب، وفراغ، ونقص يتركه يسوع. كم مرة في الحياة علينا أن نتعامل مع هذا النقص، مع هذا الفراغ! علاوة على ذلك، فإنه في الخبرة الإنسانية يتم الجمع بين الانفصال الجسدي والبعد مع معنى الهجر والوحدة. لكن يسوع لا يقول هذا. في الواقع، يكرر ويوضح أن هذا الرحيل ضروري لمجيء الْمُعَزِّي: “إِنَّهُ خَيْرٌ لَكُمْ أَنْ أَنْطَلِقَ، لأَنَّهُ إِنْ لَمْ أَنْطَلِقْ لاَ يَأْتِيكُمُ الْمُعَزِّي، وَلكِنْ إِنْ ذَهَبْتُ أُرْسِلُهُ إِلَيْكُمْ” (يوحنا 16. 7) حتى إذا كان كلامه غامضا وغير مفهوم بالنسبة للرسل. ولكن يسوع يخبرنا أنه فقط من خلال خبرة الغياب يستطيع الْمُعَزِّي أن يأتي إلينا. هكذا سيبقى حضوره بيننا، وستكون قوة الروح القدس “لتُبَكِّتُ الْعَالَمَ عَلَى خَطِيَّةٍ وَعَلَى بِرّ وَعَلَى دَيْنُونَةٍ” (يوحنا 16. 8).
إن حضور الروح القدس المحيي والمنير سيسمح لنا بالتحقق من الخطيئة كخيانة للمحبة الناتجة عن عدم الإيمان، والبر كموقف طاعة لله من أجل أن نكون أبرار أمامه، وأن الدينونة تُفهم على أنها تجديد للتاريخ بهزيمة الشر. نختبر جميعًا أن يسوع، الذي صعد إلى الآب، حاضر أكثر من أي وقت مضى في تاريخنا وفي حياتنا. يمكننا أن ندرك أنه حاضر في حياتنا وفي حياة من حولنا. وبإرشاد الروح القدس، لنكون شهودًا حقيقيين لحضوره.