موعظة احد الكهنة للاب سعدي خضر راعي كنيسة مار يوحنا الرسول في هولندا

“ثُمَّ جَاءَ أَيْضًا الَّذِي أَخَذَ الْوَزْنَةَ الْوَاحِدَةَ وَقَالَ: يَا سَيِّدُ، عَرَفْتُ أَنَّكَ إِنْسَانٌ قَاسٍ، تَحْصُدُ حَيْثُ لَمْ تَزْرَعْ، وَتَجْمَعُ مِنْ حَيْثُ لَمْتَبْذُرْ. فَخِفْتُ وَمَضَيْتُ وَأَخْفَيْتُ وَزْنَتَكَ فِي الأَرْضِ. هُوَذَا الَّذِي لَكَ.”(متى 25. 24-25)

"Nu trad ook hij naar voren, die het éne talent had ontvangen. Hij zei: Heer, ik weet, dat ge een streng man zijt; ge maait, waar ge niet hebt gezaaid, en oogst, waar ge niet hebt uitgestrooid. Ik was dus bang, en ben uw talent in de grond gaan begraven; zie, daar hebt ge het uwe terug." (Matteus 25:24-25)

Mattheüs de evangelist staat stil bij de positie van de derde dienaar, de enige van de drie die slechte gedachten over de meester uitte. Het verbeeldt: wreedheid, machtsmisbruik en meedogenloosheid. Een beeld dat zo afschuwelijk is dat het de dienaar in beroering brengt tijdens de afwezigheid van zijn heer waardoor hij zich passief en onverantwoordelijk gedraagt. Het verschil in positie ten opzichte van de eerste twee servo’s is heel duidelijk. De eerste twee tonen zich energiek, initiatiefrijk, capabel en bereid om het in hen gestelde vertrouwen waar te maken.  Ze nemen risico’s, maar hebben een genereus en betrouwbaar beeld van hun meester, waardoor ze volledig vrij rondlopen. Zo groeien en vermenigvuldigen ze wat hun is toevertrouwd. Het is de volledige realisatie van hun potentieel en hiervoor toont de meester zijn gunst en beloont hij hen.
De derde dienaar daarentegen verbergt zich roerloos, zichzelf wijsmakend dat hij ermee weg kan komen, maar een berisping van zijn meester wacht hem. Een droevig leven, dat van de derde bediende, gekweld door paranoia en het vertekende en valse beeld van anderen. Onverantwoordelijk laat hij zijn ongegronde angst zijn zelfvertrouwen en zijn talent doden.
In deze gelijkenis wil Jezus ons uit de logica van de angst halen. Hij wil dat we een perspectief van vertrouwen en liefde binnengaan zonder berekeningen en zonder angst. Er is geen angst in de liefde. In de liefde kun je risico’s nemen, want als er liefde is, kun je ook vergeven.
Waar creativiteit en liefde is, daar is God.

الانجيلي متى يركز على موقف الخادم الثالث، الوحيد من بين الثلاثة الذي يعبر عن أفكاره السيئة عن السيد. ويصوره، بالقسوة، وإساءةاستخدام السلطة، وعدم الرحمة. صورة شديدة البشاعة لدرجة أنه يسمح لنفسه بالخوف منها طوال الوقت بسبب غياب السيد، مما يسمحلنفسه بالانجرار إلى سلوك سلبي، خالٍ من المبادرة، وغير مسؤول. الفرق في الموقف مقارنة بالخادمين الأولين واضح جدا. يظهر الأولانأنهما نشيطان، ومليئان بالمبادرة، وقادران وراغبان في الاستجابة للثقة الممنوحة لهما. إنهم يخاطرون بأنفسهم، ويحملون في داخلهم صورةسخية وموثوقة للسيد، الذي يتركهم أحرارًا تمامًا في التحرك. وبهذه الطريقة ينمون ويضاعفون ما يؤتمنون عليه. إنه إدراكهم الكامللإمكانياتهم ولهذا السيد يبدي رضاه عليهم ويكافئهم.

يضع الخادم الثالث نفسه في الحفرة متوهمًا أنه قادر على البقاء على قيد الحياة ويبقى جامدًا في انتظار توبيخ السيد. حياة حزينة،يطاردها جنون العظمة من الصورة المشوهة والخاطئة للآخر. ترك خوفه الذي لا أساس له يقتل ثقته بنفسه وموهبته بشكل غير مسؤول. في هذا المثل، يسوع يريد أن يخرجنا من منطق الخوف. ويريد ان ندخل في منظور الثقة والمحبة دون حسابات وبدون خوف. ليس هناكخوف في المحبة. في المحبة، يمكنك المجازفة لأنه في الحب هناك ثقة بالمغفرة. حيث يوجد الإبداع والمحبة يوجد الله.

الاب سعدي خضر